Studieren ohne Abitur in Schweden

Antworten
Benutzeravatar
Sverige_Freak
Beiträge: 163
Registriert: 21. August 2008 20:00
Wohnort: Berlin
Kontaktdaten:

Studieren ohne Abitur in Schweden

Beitrag von Sverige_Freak »

Hej!

Ich mache im Mai/Juni meine Abschlussprüfung zur Fremdsprachenassistentin und würde danach gerne studieren wollen, am besten in die Richtung sprachen.

Weiß jemand von Euch vielleicht ob es in Schweden möglich ist zu studieren auch wenn man kein Abitur hat?

Ich würde mich sehr auf Antworten freuen.

Mit freundlichen Grüßen

Sverige_Freak


Advertisement
Schwedisch bequem online von zu Hause aus lernen - klicke auf das Bild für weitere unverbindliche Informationen:



Tragetasche "Dalapferde" - für weitere Infos hier klicken:

Mia
Beiträge: 405
Registriert: 4. März 2005 07:06
Wohnort: Schweden
Danksagung erhalten: 2 Mal

Re: Studieren ohne Abitur in Schweden

Beitrag von Mia »

Hi

die Antagningsregler sind etwas "härter" geworden.
Wenn Du Arbeitserfahrung hast kann bis dez. 2011 diese variante möglich sein: (ich geh jetzt davon aus dass Du Schwedisch kannst... :pfeif: ....falls noch nicht helf ich gern mit dem Inhalt.
Sökande utifrån 25:4 regeln

Till och med 31 december 2011 finns möjligheten att styrka grundläggande behörighet som 25:4. Efter det att regeln togs bort 1 juli 2008 gäller en övergångsregel. Efter 1 januari 2012 kan du alltså inte längre söka som 25:4.

Grundläggande behörig enligt 25:4-regeln är den som:
är född senast 1983

* före den 1 juli 2008 har arbetat i minst 4 år på minst halvtid
* före den 1 juli 2008 styrkt behörighet i Svenska kurs B/ Svenska som andra språk kurs B med lägst betyg godkänd eller två årskurser från 2-årig eller 3-årig linje eller etapp 2
* före den 1 juli 2008 styrkt behörighet i Engelska kurs A med lägst betyg godkänd eller två årskurser från 2-årig- eller 3-årig linje eller etapp 2.


oder so:
Behörig på andra sätt
Reell kompetens

Om du helt eller delvis saknar den formella behörigheten som efterfrågas, kan du ansöka om reell kompetens. Det är ett alternativt sätt att styrka att man tillägnat sig de kunskaper och den kompetens som krävs för högskolestudier.

Du behöver skicka in brev och handlingar där du visar vilken samlad kompetens som du har. Universitetet/ högskolan gör en helhetsbedömning av alla inskickade meriter, inte bara dina studiemeriter. De prövar om din samlade kompetens ger dig förutsättningar att klara av den utbildning som du söker. Relevanta meriter (erfarenheter och/eller kunskaper) kan komma ifrån arbetsliv, föreningsliv, längre utlandsvistelser, genomgången personalutbildning eller annan kursverksamhet.

Du kan i princip styrka både grundläggande och särskild behörighet utan att ha läst i gymnasiet genom att åberopa din samlade kompetens, om du styrker den på ett väl genomarbetat sätt. Högskolor och universitet arbetar lite olika med dessa bedömningar så besök respektive högskolas webbplats för att veta mer om hur det hanteras.

Beviljats reell kompetens tidigare
Om du har fått ett förhandsbesked och/ eller har beviljats reell kompetens/ undantag tidigare ska du skicka in en kopia av beskedet/ beslutet. Om det inte rör en utbildning som motsvarar den utbildning som du har sökt, måste du skicka in en ansökan samt all dokumentation som stryker ansökan.

Skillnaden mellan reell kompetens och undantag
Reell kompetens är en egen behörighetstyp. Om du beviljas reell kompetens förbättrar du inte ditt meritvärde och du placeras inte i en speciell urvalsgrupp.

Undantag innebär det att du befrias från ett eller flera behörighetskrav för en specifik utbildning vid ett specifikt tillfälle. Undantag beviljas ytterst sällan.

Frågor om reell kompetens och undantag
Det är universiteten och högskolorna som bedömer och svarar på eventuella frågor om ansökan. Mer information hittar du på universiteten och högskolornas webbplatser. Du kan också ta kontakt med Antagningen.


Grundsätzliche Infos was Du vorweisen musst findest Du hier:
https://www.studera.nu/studera/1171.html

Viel Glueck.

Ein Tip, vielleicht schon mal den Högskolprov machen um Deine Chancen zu steigern, und die Schwedischen Vorraussetzung absolvieren, SvenskaB oder seperaten Sprachtest, es sei denn dein Studium soll auf Englisch sein, dann brauchst Du Schwedisch meist nicht nachweisen.

Gruss Mia..
die endlich ihr schwedisches Studium erfolgreich hinter sich gelassen hat..... 8)


Benutzeravatar
Sverige_Freak
Beiträge: 163
Registriert: 21. August 2008 20:00
Wohnort: Berlin
Kontaktdaten:

Re: Studieren ohne Abitur in Schweden

Beitrag von Sverige_Freak »

Tack Mia för din hjälp.
Die Informationen sind sehr informativ und ich werde mich auf jeden Fall mal erkundigen.
Grattis till dig!
Mia


Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 30 Gäste