prata om allt man vill

Här kan ni prata svenska med varandra
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej allihop!

Synd att knappast någon vill skriva lite på svenska. Det gör väl inget om det inte skulle bli helt rätt. Kom igen och skriv någon rad - här kan man passa på och prata om allt man vill!

@viljaovilja
jag blev "jättesvensk" när jag kom till Tyskland. Ville gå på allt som hade med Sverige att göra, grät glädjetårar (nästan) när IKEA öppnade i närheten av där jag bodde, sydde blå-gula flaggor och hejade på svenska fotbollsspelare som jag aldrig hade hört talas om o s v. Idag har jag lugnat mig lite och kan t o m undra när min son säger "min mamma är från Sverige", är det mig han menar? Efter så många år här - snart 40 år - kanske man har blivit lite tysk i vissa sammanhang, vem vet.

Ha´ en bra helg!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Advertisement
Schwedisch bequem online von zu Hause aus lernen - klicke auf das Bild für weitere unverbindliche Informationen:



Tragetasche "Dalapferde" - für weitere Infos hier klicken:

Benutzeravatar
stina-81
Beiträge: 33
Registriert: 3. März 2005 18:28
Wohnort: Uppsala Schweden

Re: prata om allt man vill

Beitrag von stina-81 »

Hej allihopa!

För de som kan svenska är det bra att då och då skriva någon rad på svenska.
Här i uppsala är det målnigt och -4 grader.
ha en skön helg mina vänner.
Hälsningar stina!


Vikinnir17g17
Beiträge: 8
Registriert: 8. Februar 2010 23:11

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Vikinnir17g17 »

Hej allihopa,

Jag tycker också att det är en bra ideé. Just nu har jag egentligen många möjligheter att prata svenska, för att jag är i sverige som utbytesstudent. Men jag hoppas att vi kan hålla det i gång till jag är tillbaka i Tyskland.

har det så gott allihopa,

philipp


huskinfan
Beiträge: 8
Registriert: 24. Januar 2010 16:46

Re: prata om allt man vill

Beitrag von huskinfan »

Hej, det är en bra idee!


Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Maggan efter 40 år i tyskland har du allt blivit en hel del tysk. Jag är nu drygt 30 år i Sverige och är nästan svensk. Man anpassar sig, man vill ju inte vara utanför.

Var i tyskland bor du?

framsidan


nightbow
Beiträge: 350
Registriert: 16. Juni 2007 21:21

Re: prata om allt man vill

Beitrag von nightbow »

(gelöscht - sorry leute)
Zuletzt geändert von nightbow am 5. März 2010 13:55, insgesamt 1-mal geändert.


Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

nu förstår jag ju inte vad nightbow vill säga....

Men jag svarade idag på ett inlägg av maggan som var på första sidan :oops: :oops:

Det hände bara, ber om usäkt

Framsidan


maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej igen!

Hemma igen i ett kallt Tyskland efter 14 dagars semester och ca. 30 grader i solen - men det är ok och det bästa av allt är min egen säng!
Ja, hemma har nog blivit Tyskland för mig efter alla dessa år och ändå känns det roligt och man blir glad att få träffa svenskar utomlands som jag gjorde nu på semestern och få kunna prata lite svenska igen. Det är ju inte så ofta man har tillfälle till det här "hemma".
@Astrakan - hälsning till trevliga München! Om jag får rätta dig - "det är inte längre så kallt..."
@Philipp - vilken studentstad har du hamnat i? Tyvärr lyckades jag aldrig övertyga min son att studera i Sverige, han valde USA istället.
@Framsidan - ja, jag är säkert ganska tysk i vissa sammanhang, tex är jag jättepunktlig!
Jag bor i närheten av Frankfurt/M. Och du?

Trevlig vecka allihop!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Benutzeravatar
wölfchen
Beiträge: 759
Registriert: 5. August 2005 09:52
Wohnort: Nordhessen

Re: prata om allt man vill

Beitrag von wölfchen »

Prada om vädret ... jag tycker, vädret är alltid bra. Du måste bara har den riktiga garderoben. Det är så vackert nu att vandrar genom skogen eller någonstans i naturen.

Ändå är jag ledsen. En av mina kaniner är sjuk. Gary heter han och det ser inte bra ut. :cry:


Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Hallo Maggan,

Framsidan bor på Sveriges Framsida :)

Vackra västkusten, närmare sagt Göteborg. Men ursprungligen kommer jag från Bayern.


maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej!

Kära Wölfchen, hoppas Gary klarar sig och allt blir bra igen. Kan förstå hur du känner dig, vår hund dog för 2 år sen och det var hårt för oss. Än idag känns det tomt efter henne. Vi brukade ta långa promenader i skogen, hon älskade att hoppa i varenda vattenpöl som fanns och hade alltid en STOR trädgren som hon släpade på. Hur många gånger snubblade jag inte över dem.... Vädret spelade naturligtvis ingen roll, hunden ville ju ut även i regn och rusk och man klädde sig därefter. Nu kan välja om jag vill gå ut när det stormar...

Hej Framsidan,

ja, då bor du ju jättefint! Västkusten är härlig. Räknas egentligen Båstad och omgivning till Västkusten?


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Benutzeravatar
skaanekille
Beiträge: 1032
Registriert: 30. November 2009 15:49
Wohnort: NRW

Re: prata om allt man vill

Beitrag von skaanekille »

vällkomna tillbaka- maggan- hoppas ni hade det roligt i semester - jag ville vänta att svara dig tills ni kommit tillbaka .-


Gruß, sk
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej!

Förra året i mars bröt jag benet och blev opererad. Igår kom metallplattan och alla skruvarna ut igen och idag fick jag komma hem igen. Härligt att bli av med skrotet! När jag vaknade i sjukhussängen och såg skruvarna ligga i en liten plastpåse på bordet bredvid trodde jag att de tillhörde sängen och hoppades på att den inte skulle braka ihop under min tyngd....
Var väl fortfarande lite medtagen av narkosen...
Som sagt - det är skönt att vara hemma igen!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Benutzeravatar
skaanekille
Beiträge: 1032
Registriert: 30. November 2009 15:49
Wohnort: NRW

Re: prata om allt man vill

Beitrag von skaanekille »

hej maggan- skönt att du har det bra och känner dig bättre nu- önskar dig att du slipper smärtan i benen-


Gruß, sk
viljaovilja
Beiträge: 30
Registriert: 26. Januar 2010 16:53

Re: prata om allt man vill

Beitrag von viljaovilja »

Hej allihopa!
Ja, detsamma från mig, hoppas verkligen att du mår bättre nu!!
Det var riktigt roligt att läsa alla inlägg här, även fast några tråkiga ämnen togs upp, men vänner ska ju finnas till vid alla tillfällen:) Undrar vad som hände med kaninen Gary??

Skulle vara kul att höra vad alla som har levt länge antingen i Tyskland eller tyskar i Sverige saknar mest från deras respektive hemländer. När jag åker hem så blir det alltid ett lass med bregott, prästost, veckotidningar och smågodis. Veckotidningarna är egentligen rätt onödiga, man känner ändå inte igen en kotte efter lång tid utomlands, men man slukar ändå allt som står. Sen använder jag dem på svenskundervisningen på VHS, men gör även andra svenskar boende här lyckliga och ger dem vidare. Jag har en jättebra link till ICA för utlandssvenskar, men även för tyskar som har levt i Sverige och kanske saknar vissa saker: http://www.icasvenskmat.se/

Ha det så bra allihopa!


Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 18 Gäste