prata om allt man vill

Här kan ni prata svenska med varandra
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Wölfchen kom hit ofta och skriv här. Vi säger sedan om något är fel eller?


Advertisement
Schwedisch bequem online von zu Hause aus lernen - klicke auf das Bild für weitere unverbindliche Informationen:



Tragetasche "Dalapferde" - für weitere Infos hier klicken:

maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hejsan!

@üffy - tack för tipset med Real! Visste jag inte, ska kolla var nästa Real ligger, här i orten har vi ingen. Men ibland har jag sett Marabous choklad på Aral Tankstelle också.

@wölfchen - du skriver väldigt bra på svenska tycker jag! Och skulle du inte förstå allt - bara fråga! Jag har haft tur och vuxit upp med båda språken. Men ibland "fattas" det svenska ord efter så många år i Tyskland och ibland kan jag inte ordentlig tyska heller....
På Tegut hos oss har jag inte sett chokladen, ibland har de haft "svensk vecka" och sålt andra artiklar som t.e.x. köttbullar, mandeltårta. Om Marabou har chokladpåskhare vet jag tyvärr inte, jag köper alltid de från Lindts här i Tyskland - också goda tycker jag.
Vågar jag fråga hur Gary mår?

Våren låter trots allt vänta på sig, idag har vi haft regn och det är ganska kyligt. Men jag handlade nya skor och hoppas jag kan använda dom snart!

Trevlig helg allihopa!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Benutzeravatar
wölfchen
Beiträge: 759
Registriert: 5. August 2005 09:52
Wohnort: Nordhessen

Re: prata om allt man vill

Beitrag von wölfchen »

Är det ett olikt sortiment vid tegut? Då vill jag kolla up nästa gången, Marabous mjölkchoklad ligger i hyllan vid den annan chokladen. Oftast vi köper Milka, men Lind är bättre.

Min kanin Gary är fortfarande sjuk. Han måste uppta mediciner varje dag. Sjukdomen heter "Head Tilt", men han har också en medelörainflammation. I morgon jag kör med Gary till djurläkaren, han behöver nya medicin.

Jag önskar en trevlig söndag! Vädret är inte fint här - det regnar -, däför jag vill försöker att lära mig svenska med datorn idag eftermiddag. Nu bli jag kokar en kopp kaffe och backa upp (är det riktigt?) en semla. :-winker


drwistuba
Beiträge: 5
Registriert: 15. August 2008 12:54
Wohnort: Bremen

Re: prata om allt man vill

Beitrag von drwistuba »

Hej Sverige galningar,
jag kom nyss hem från Blekinge, hittade uppmuntran att skriva nåt på den här sidan. Varför inte. Finns det nån som hade tur och fick några havsöringar att nappa? Jag hade ingen napp, tyvärr, så blev det nötkött gryta istället!
Mvh, Harald


Mona-Linnea
Beiträge: 912
Registriert: 26. Januar 2009 20:34
Hat sich bedankt: 16 Mal
Danksagung erhalten: 14 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Mona-Linnea »

..havsöringar.. vad är det??


M-Lin
drwistuba
Beiträge: 5
Registriert: 15. August 2008 12:54
Wohnort: Bremen

Re: prata om allt man vill

Beitrag von drwistuba »

Hej Mona-Linnea,
ingen aning om du är svensk, men på tyska heter dem Meeresforelle. Det är en fisk som en öring eller forell, men tydligt störe, den lever i havet, men återvänder när det är tid för leken. Titta på google ovh klistra in Havsöring ...
Mvh, Harald


Mona-Linnea
Beiträge: 912
Registriert: 26. Januar 2009 20:34
Hat sich bedankt: 16 Mal
Danksagung erhalten: 14 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Mona-Linnea »

..okej, tack så mycket, Harald, dem är ju stora dem.. o återvänder när det är tid för leken.. haha.. jasså..dessutom har jag lärt mig ett nytt ord, nämligen "klistra in", tack :-)


M-Lin
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

M-Lin i samband med PC klistrar man oft an, eller klipper ur och klistrar in...

Men också i samband med olika pyssel.

Maggan mig fattas det ofta tyska ord men efter 30 år i utlandet blir det så. Hela min umgängeskrets är ju svensk. Men om jag kan prata i min dialekt, då går det fortfarande bra.

Wölfchen dig svarar jag senare för nu väntar min tvättmaskin på mig ( och gubben också)....


maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej!

@wölfchen - imorgon ska jag kolla på tegut om de har mjölkchoklad, har aldrig tänkt på att titta där i hyllan, chokladen brukar min man handla här, jag gillar bara Marabou och äter knappt någon annan sort, jo, om jag är riktigt sugen kan jag köpa Jogurette ibland.
"baka upp" semlor.... på tyska "aufbacken", nej, jag vet inte vad man säger på svenska...kanske Framsidan kan hjälpa till.
Hoppas Gary blir frisk snart!

@Framsidan - ibland när det fattas ord, kvittar om det är på svenska eller tyska, känner jag mig lite dum, speciellt när jag pratar med folk som inte känner mig - tex när man ska handla något och inte kommer på vad det heter. Känns lite löjligt. På senare år har det kommit så många nya svenska ord, som tur är förstår man sen ofta sammanhanget. Ett bra exempel läste jag ovan "klistra in", jag kände bara till det i samband med pyssel och lärde mig nåt nytt "på gamla da´r".
Vilken tysk dialekt pratar du?

Vi hörs!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

maggan jag pratar bayerskt dialekt.

man kan säga bakar upp om man verkligen bskar annars wärmer man det.
det heter att baka, inte backa. Att backa är att gå baklänges eller åka tillbaka.

Men Wölfchen var det semlor? dessa bullar som man fyller med marsipan och grädde eller menade du "Semmeln/Brötchen?

idag skall jag göra min stekt, inlagd sill så att den blir klar tills på långfredagen. Skall även göra köttbullar, älskar en god köttbullsmacka med rötbetssallad på....

Framsidan


üffy
Beiträge: 174
Registriert: 20. Dezember 2008 09:23
Wohnort: BS-Nord

Re: prata om allt man vill

Beitrag von üffy »

Jag är liten ledsen. Jag kan prata på svenska, jag kan läsa på svenska, men jag kan inte skriva så bra på svenska. Men jag skulle skrika.
Jag tänker det allt vad ja skriver är fel.Jag vill förbättra min svenska.


Jag behöver koppla av
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Go´kväll,

och hej Framsidan - "wärmer" var ordet som fattades, men med ett "v" ;) Hur ofta har jag inte värmt bullar i ugnen....
Har precis läst hur du lagar stekt, inlagd sill och det vattnades i munnen på mig - jättegott! Min mamma kunde det så bra.

Som barn var jag ofta i Bayern och kan fortfarande förstå dialekten bra. Min man, en tvättäkta Hesse, förstår däremot ingenting. Lagar du egentligen tysk mat ibland på västkusten?

@üffy - du skriver jättebra på svenska - det är säkert inte bara jag som tycker det!
Förresten, idag upptäckte jag av en tillfällighet Marabous mjölkchoklad i några olika smakriktningar på Rossman och var ju bara tvungen att handla en kaka. Men den ska jag ge bort till påsk och det ska bli spännande att se om jag klarar av att inte äta upp den själv innan dess....

Hej så länge!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Oh ja maggan här samsas bayerskt mat med svensk mat, eller vi testar ett helt nyttrecept.

Men min sambo gillar bayersk mat. T.ex en god "Schweinsbraten mit Semmelknödel" och därtill min potatissallad (utan mayo) T.o.m. surkål äter han.

Men jag lärde mig också att laga svensk mat. Och fisk i alla dess former älskar jag. Jag äter mycket fisk.


Mona-Linnea
Beiträge: 912
Registriert: 26. Januar 2009 20:34
Hat sich bedankt: 16 Mal
Danksagung erhalten: 14 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Mona-Linnea »

..Här kan man se vad duktiga kvinnor är i att skriva :-)
Framsidan, "att backa" använder man för att säga både gå baklänges och åka tillbaka..jaså (är ju lite ett slangord kanske) ..säger man "jag, du,... backar" då?
Maggan, är chokladkakan kvar? :-)
Önskar er en solig vårdag!


M-Lin
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

M-Lin att backa är inget slangord. Det är riktig svenska. Ja man säger att man backar....

Men man kan t.ex. även säga nu får du backa lite och menar då att du skall 2 etwas kürzer treten


Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 16 Gäste