Midsommarafton

Här kan ni prata svenska med varandra
Antworten
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Midsommarafton

Beitrag von Framsidan »

Imorgon är det midsommarafton. En väldigt viktig dag i Sverige.

Aftonen firar man ju alltid mera är själva dagenm t.ex. påskaftone, pingstafton. julafton osv.

När vi hade vår stuga kvar så var det varje år fest. På förmiddagen "majade" man stången, man smyckade den ned blommor och blad.

Ibland kallas stången midsommarstå¨ngen men rätta namnet är majstången (därför majar man den). Vid etttiden ging tåget genom kolonien. Musiken var först och sen alla efter. Alla kvinnor och flickor hade blomlransar i håret, ibland också killar.

Vid vårt föreningshuset reste man stången och då bleb det sen dans runt stången. Det var fiskdamm och lotterier osv

Kaffe och kaka bjöd vi i Kolonien på.

Sen gick man hem och åt sill och potatis och jorgubbstårta/kaka.

På Kvällen sen hade hade vi dans och fest.....

Måste jag påängtera att jag saknar det?....

Framsidan


Advertisement
Schwedisch bequem online von zu Hause aus lernen - klicke auf das Bild für weitere unverbindliche Informationen:



Tragetasche "Dalapferde" - für weitere Infos hier klicken:

maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: Midsommarafton

Beitrag von maggan »

Det låter trevligt hur ni firade midsommar. Men tyvärr urartar festandet ibland.....måste jag poängtera att det är något jag inte saknar?? Själv har jag inhandlat lite sill och härnere blir det saure Sahne istället för gräddfil.

Midsommardagen är det folktomt i Sverige.....jag var i Ystad en gång och där var det bara tyska turister på gatan....

En trevlig midsommar!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: Midsommarafton

Beitrag von Framsidan »

maggan jag måste säga att där var det aldrig några problem med festandet. På dagen fanns ju inget starkare än kaffe ;)

Sen gick ju var och en hem till sig för att äta. Vi hade då alltid besök, för det mesta nån av ba<rnen och barnbarn och så min gamla svärmor.

När festen sen på kvällen fortsatte med musik och dans och glada människor då blev det ju lite öl eller vin, men allt inom gränsen. Klar att någon ungdom tog kanske en öl för mycket men eftersom man kände dom flesta så kunde man ju säga till.
Även om det kom många utifrån dit också så urartade det aldrig.

Värst är midsommarfester längs kusten, både väst och öst och så på Öland. Varje år samlas många ungdomar på ett ställe. Men polisen hart lärt sig också var dom samlas och kontrollerar mycket. Många ölburkar och spritflaskor hälls ut då......

Tyvärr missbrukas flera högtider till supande. Men det är överallt likadant, inte bara i Sverige

Framsidan


Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: Midsommarafton

Beitrag von Svipp »

Framsidan hat geschrieben: Tyvärr missbrukas flera högtider till supande. Men det är överallt likadant, inte bara i Sverige
Framsidan
Då har du rätt, Framsidan!
Ibland tror man att några människor bara väntar på en helgdag för att hoppa över skaklarna.
T.ex. på himmelfärdsdagen :thumbsdown:


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 4 Gäste