prata om allt man vill

Här kan ni prata svenska med varandra
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Tack för förslaget med Dornfelder! Ska pröva på hur det smakar det halvtorra. Själv dricker jag helst torra viner.
I slutet på september ska vår gympagrupp, vi brukar åka bort tillsammans en helg varje år, ge sig iväg till Moseldalen på vandring och då naturligtvis också pröva på lite vin. Vi har rest bort tillsammans i snart 15 år och alltid haft jätteroligt, med eller utan vin! Oftast är vi mellan 15-20 "damer" i alla åldrar. Jag tror inte jag köper med mig vin från Mosel, då tycker jag bättre om Frankenwein och Pfälzer men även vin från Rheinhessen smakar bra.


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Advertisement
Schwedisch bequem online von zu Hause aus lernen - klicke auf das Bild für weitere unverbindliche Informationen:



Tragetasche "Dalapferde" - für weitere Infos hier klicken:

viljaovilja
Beiträge: 30
Registriert: 26. Januar 2010 16:53

Re: prata om allt man vill

Beitrag von viljaovilja »

@Framsidan: Det var ju därför som jag skrev "Nja" samma som "Jein" på tyska. Det är inte lika vanligt i Sverige som här, speciellt inte i storstäderna som t.ex. Stockholm där jag kommer ifrån. Valborgsmässoafton i Sverige är en speciell dag, undrar om det inte är den dagen som de flesta svenskarna ser fram emot mest under hela året....,

Soliga/regniga vårhäslningar!


Benutzeravatar
wölfchen
Beiträge: 759
Registriert: 5. August 2005 09:52
Wohnort: Nordhessen

Re: prata om allt man vill

Beitrag von wölfchen »

Jag har en fraga till chokladkladdkakareceptet, jag vill gärna försöker att baka kaka nästa vecka.

Vad är strösocker? Är det normalt socker, eller har strösocker större kristaller än normal socker?

Är Ugntemperaturen för "Ober-Unterhitze" eller "Heißluft"? Vad heter det på svenska?

Och hur många "g" är en "dl", är 100 g = 1 dl?


Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Wölfchen strösocker är vanligt socker.

Hur mycket en dl väger, beror ju på vad det är. Hade en gång en link där olika livsmedel stod i gram i förhållande till dl. Men enklast är det väl att använda ett decilitermått. Är mycket enklare än att väga allt för sig.

Heissluft är varmluft ( så enkelt var det ;) )

Om man inte skriver något annat så är det Ober und Unterhitze.

Och du, Kladdkaka är gott.....


Benutzeravatar
wölfchen
Beiträge: 759
Registriert: 5. August 2005 09:52
Wohnort: Nordhessen

Re: prata om allt man vill

Beitrag von wölfchen »

Den chokladkladdkaka är verkligen jättebra! Men, för mig innehåller recepten för mycket smör, egentligen lactose. Nästa gången jag försöker det med vegetabiliskt margarin, men jag inte älskar smaken av margarin :oops:


Har ni märker hur mycket bra ser himmlen ut? En härlig blå utan kondensationsstrimmor! :D

Jag önskar en trevlig helg.


maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej alla glada,

kan man vara annat nu när vårsolen strålar ner över oss? Åh, så hääääärligt det är. Jag hoppas det håller i sig och solen följer med mig till Sverige imorgon. Bilen är nästan färdigpackad och jag ser fram emot att komma iväg. När jag kommer upp till norra Tyskland förändras ljuset och man kan känna att man närmar sig kusten, den känslan är underbar. I Sverige ska jag fira Valborg med gamla vänner och bekanta, en tjej har jag inte sett sen slutet på 60-talet, hon är väl en tant nu, precis som en annan....

Ha´ en skön helg!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Svipp »

Oj maggan, du är nu redan i Sverige. Jag önskar dig en underbar tid med dina vännar, bakanta och "tanten".

Jag körde motorcykel igår, det var mycket roligt. Jag körde till Visbek, en lite stad i närheten från Ahlhorn. Där finns en träff den är otrolig alla åren igen. Där kommer fler än 2000 motorcyclar bara för att träffa kompisar och har lite kaffe och smörgåsar eller kakor på gatan. Där finns mycket skvaller och skratt eftersom det är firsta gången man träffar flera kompisar efter den långa, långa vintern. Ungefär klockan ett på middag är de plötsligt alla borta och det är väldigt tyst igen. Otroligt... och så roligt...
På vägen hem hadde vi mycket tid att njuta turen och solen.

Jag önskar oss alla en solig och varm sommar! :daisy:


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Tillbaka igen i Tyskland efter trevliga dagar i Sverige. Köpte ingen mjölkchoklad denna gången!
"Tanten" och jag hade kul ihop, så mycket att prata om, vi sågs sist i slutet på 60-talet. Vi firade valborgsmässoafton i hennes hästhage, grillade korv och lyckades rädda korvbröden innan hästarna fick tag på dom.

Svipp - jag hade en pojkvän med motorcykel en gång, det var härligt att ge sig ut efter den långa vinterpausen.
Önskar dig trevliga turer och kör försiktigt!

viljaovilja - bakade kladdkakan efter ditt recept häromdagen, hade grädde till och jordgubbar vid sidan om. Det är som att äta en stor pralin - mmmmm....

Önskar alla en trevlig helg!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
üffy
Beiträge: 174
Registriert: 20. Dezember 2008 09:23
Wohnort: BS-Nord

Re: prata om allt man vill

Beitrag von üffy »

I fyra dagar jag få mjölkchoklad och goodies från Sverige.
Min sambo är i Sverige och söker en jobb.
Jag vill också till Sverige. Där är sommer och här är kallt och det regnar .
Hur är vädret på du?

Jag hoppas du kan läsa vad jag skrivar här.


Jag behöver koppla av
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej üffy!

Hoppas chokladen och godiset smakade bra!!
Allt du skrev kunde jag förstå - din svenska är bra, små fel här och var och
om det är okej så rättar jag dom gärna.

om fyra dagar får jag mjölkchoklad och godis...

....och söker ett jobb

sommar

Hur är vädret hos dig

skriver


Hur gick det med din sambos jobbsökande i Sverige? Det är säkert inte så lätt i dagens läge.
Håller tummarna för er att ni båda snart kan flytta dit. Jag har tagit den andra vägen, alltså från
Sverige till Tyskland, ja, jag vet, många kan inte förstå hur man kan göra det, men det hade med mitt
arbete att göra och sen bara fastnade jag här.

Just nu regnar det här men imorgon ska det visst bli bättre, vi längtar alla efter solen, eller hur?

Trevlig helg!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

och jag fastnade här i Sverige :lol:


üffy
Beiträge: 174
Registriert: 20. Dezember 2008 09:23
Wohnort: BS-Nord

Re: prata om allt man vill

Beitrag von üffy »

Det är inte so lätt i Sverige!! Men vi inte ge upp och vi försöker det vidare.
Vi hoppas det vi kan leva i Sverige och har ett job i Sverige.


Jag behöver koppla av
pepe2711
Beiträge: 5
Registriert: 1. Dezember 2009 22:30

Re: prata om allt man vill

Beitrag von pepe2711 »

Hejsan, jag tror att det är mycket pinsamt, det är ingen samtal här !!! Det är så viktig tänker jag att prata lite, därför att man stannar inte så länge i Sverige, bara på semester och jag vill gärna skriva e-mails. Grammatiken är ibland besvärlig, men jag tror det är bättre att försök och praktisera lite med andra som vill gärna lära sig mer svenska, eller ???
Har det så bra :fahne:


maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej pepe2711,

vet inte heller varför så få deltar i "prata om allt man vill", kanske är det för jobbigt att formulera sina tankar på svenska, men om det blir lite fel är väl inte farligt. Man kan ju skriva ett eller annat ord på tyska skulle man inte hitta eller känna till det på svenska. Jag tycker som du, huvudsaken är att man övar.

Ha det bra du med!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Jag tycker att vi som kan svenska skall skärpa oss lite att skrver lite mera på svensk här eller hur maggan?


Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 0 Gäste