prata om allt man vill

Här kan ni prata svenska med varandra
Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Svipp »

Min man är på vägen till Sverige. Och han har den viktigaste uppdrag sen länge: "Ta med Marabou choklad för mig!" Jag ska repetera det varje dag så han kan inte glömma. Jag glädjer mig mycket åt hans återkomst den 11. april ;)
Kanske kommer jag till Rossmann förre. Jag tycker det är roligt att vi erkänner att Marabou finns på så många olika affärer här i tyskland. Jag hoppas det ska ändå vara något särskilt med chokladen tex för Maggan.

Idag har vi dåligt väder här. Det är mycket kallt och stormigt. Jag skulle vara uti att cykla, men jag väntar därmed till imorgon och hoppas vädret blir bättre.

@üffy: jag håller med maggan: du skriver jättebra på svenska! Fortsätter! Jag gör också fel när jag skriver - också när jag pratar. Men kanske har vi tur och någon ska rätta. Så lärar vi mycket. Skriver och pratar vi ingenting så lärar vi säkert ingeting.
- Läsa - lyssna - skriva - det går alltid bättre med språket.

Jag önskar er alla en trevlig, solig långfredag! Kanske med stekt, inlagd sill som Framsidan? Jag ska ha ansjoviskruddade sillfiléer (från Abba, sista förråd från sista semester) för mig med potatis och sallad.
:wink: :flagge3: :wink: :flagge3:


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
Advertisement
Schwedisch bequem online von zu Hause aus lernen - klicke auf das Bild für weitere unverbindliche Informationen:



Tragetasche "Dalapferde" - für weitere Infos hier klicken:

Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Svipp bara kort, skall du inte åker något mera till Sverige? För du skrev sista semester :wink:

Senaste semester ( sista semester är "der letzte Urlaub" ). Jag gör ibland samma fel ( efter 30 år) men min sambo rättar mig ju alltid


Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Svipp »

JOOOO, KLART!!
Tack Framsidan, naturligvist åker jag dit! Det ska vara i september! Det är lång tid till sen, men det ska komma!
Så menar jag: sillfiléer (från Abba, SISTA förråd från SENASTE semester).
Tack så mycket.

@üffy: titta hit! Så går det! ;) Nu glömmer jag det aldrig (bara det ska gå för snabbt)


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
üffy
Beiträge: 174
Registriert: 20. Dezember 2008 09:23
Wohnort: BS-Nord

Re: prata om allt man vill

Beitrag von üffy »

Idag har jag köpte Choklad (Mint Krokant) i Rewe!!!
Men jag äter det på påsk med min famijl. Min famijl känner inte Marabou choklad från Sverige. Dem gillar hellre chips och sill från Sverige. Jag älskar choklad. Tyvärr ser man det av min figur. Jag hoppas det är riktig vad jag har skriva här. Jag provar mer att skriva på svenska.


Jag behöver koppla av
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

üffy hat geschrieben:Idag har jag köpte Choklad (Mint Krokant) i Rewe!!!
Men jag äter det på (till) påsk med min famijl. Min famijl känner inte Marabou choklad från Sverige. Dom gillar hellre chips och sill från Sverige. Jag älskar choklad. Tyvärr ser man det på min figur. Jag hoppas det är riktig vad jag har skrivit här. Jag provar mer att skriva på svenska.
üffy det är bra om du skriver. Men du får inte ta illa upp om någon säger till när det är fel.

Jag ändrar nu några saker i ditt inlägg så kan du sen jämnföra. OK?


üffy
Beiträge: 174
Registriert: 20. Dezember 2008 09:23
Wohnort: BS-Nord

Re: prata om allt man vill

Beitrag von üffy »

Ok!!!!!!

Jag är glad, om du hjälpa mig med min svenska. Så lära jag det bättre.


Jag behöver koppla av
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej!

Det är kul att läsa vad ni hittar på i matväg, tyskt blandat med svenskt, ja, det minns jag från förr, fanns hemma hos oss också.
Och speciellt bayerska rätter gillade svenska gäster i mitt föräldrarhem. Här i Tyskland gör jag ofta smörgåstårta och det uppskattas alltid. Ikväll ska jag däremot laga sjötunga med kokt potatis och citronsås och brokkoli. Igår bakade jag "Apfelkuchen mit Rahmguss" efter ett recept här i Forum. Smakar bra! Imorgon äter vi Grüne Soße, Goethes Leibgericht. Säger man "älsklingsrätt" på svenska?

Ute skiner solen, jag har jobbat lite i trädgården och gjort rent i dammen vi har. Tyvärr tog en fågel nästan alla fiskar i vintras, men han var väl också hungrig.

Ha´en bra dag allihopa!

@Mona-Linnea - Ja, chokladen finns kvar, inte en enda bit fattas, duktigt va´? Just nu är jag inte alls sugen men det kanske beror på att jag lyckades klämma i mig två bitar av äppelkakan...





Det är långfredag, klockan är 14.30 och chokladen finns kvar, inte en bit fattas. Bra, va´!!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Vi har också ätit precis. Vi hade potatis och olika inlagda sillar. Därtill gräddfil, gräslök, ägghalvor osv. Det var så gott, så gott...

Skall även imorgon ha fisk till middagen. Det blir stekt torskrygg, enriktig fin middag till påskafton. Resten av påsken blir det sen lamm

Sjötunga maggan, det är fest det.....

Jag älskar ju fisk.

Min sambo köpte idag även lite påskgodis, om jag skall öppna påsen lite????

Men vi hade besök idag ab mina bonusbarn och bonusbarnbarn så då fick jag göra iordning 2 påskägg och samtidigt passade gubben på och köpte till oss med. Var ju mindre bra :) :)


üffy
Beiträge: 174
Registriert: 20. Dezember 2008 09:23
Wohnort: BS-Nord

Re: prata om allt man vill

Beitrag von üffy »

Jag har en fråga!!!

Finns det någon i sverige påskelden (Osterfeuer)???
Kan man säga påskelden eller finns det en andra ordet för det???


Jag behöver koppla av
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Ja man har påskeld i Sverige. Inte överallt men på många platser


viljaovilja
Beiträge: 30
Registriert: 26. Januar 2010 16:53

Re: prata om allt man vill

Beitrag von viljaovilja »

Hej igen!

Nja, man har väl snarare majbrasan i Sverige, den är ju till för att skrämma bort häxorna (hoppas att ingen tänker på oss kvinnor då)!!

Här har ni ett underbart recept på svensk chokladkladdkaka, tillsammans med glass eller grädde är det en dröm:))

100g smör el. margarin, 2st ägg, 2,5dl strösocker, 1msk vaniljsocker, 3 msk kakao, 2dl vetemjöl

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält försiktigt smöret (eller margarinet) i en kastrull på spisen eller i en skål i mikron. Det kan vara bra att dela smöret i mindre bitar innan så går det fortare. i mikron kan ca. 400W vara lämplig effekt för att det inte ska skvätta smör.

Låt sedan det smälta smöret stå framme och svalna.

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp.

Tillsätt vaniljsocker och kakao och vispa med lägsta hastigheten på elvispen.

Tillsätt mjölet. Tillsätt sist det smälta smöret. Vispa försiktigt till en jämn smet och häll smeten i en rund form som man kan smöra och bröa om man vill.

Grädda i 175 grader i ca 20 min. i mitten av ugnen. Om man vill ha en kladdigare kladdkaka så tar man kortare tid i ugnen.

När kladdkakan är färdiggräddad låter mn den svalna och stå kallt tills den serveras.

Lycka till och sen bara njuuuuuut:)
Zuletzt geändert von viljaovilja am 5. April 2010 20:05, insgesamt 2-mal geändert.


Mona-Linnea
Beiträge: 912
Registriert: 26. Januar 2009 20:34
Hat sich bedankt: 16 Mal
Danksagung erhalten: 14 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Mona-Linnea »

..Låter bra, viljaovilja.. men hur mycket kakao tar man?


M-Lin
viljaovilja
Beiträge: 30
Registriert: 26. Januar 2010 16:53

Re: prata om allt man vill

Beitrag von viljaovilja »

F'låt, hade jag glömt:) 3 msk ska det vara. Här ändrat i receptet:)


maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

mmmmmm chokladkladdkaka - gott, gott, gott
Har jag också bakat ett flertal gånger och med grädde till, ljuvligt!

Kommer att vara i Skåne Valborgmässoafton, det blir en brasa och kanske också sång - vi ska träffas i en kompis trädgård och grilla (ska jag kanske ta med mig Bratwurst??). Den här kompisen har jag inte sett sen vi var skolkamrater, väldigt länge sen. Och så kommer det ner en annan gammal klasskompis från Sthlm, det blir säkert roligt. Har fått en lista på olika grejor jag ska ta med mig till vänner och bekanta, för det mesta öl och vin, det var inte svårt att gissa. En vill ha halvtorrt rödvin och det är minsann inte så lätt att hitta. Såg bara en sort idag på tegut. Hmm.

Förresten - jag klarade av att INTE äta upp mjölkchokladen!!
Däremot tog äpplekakan slut desto fortare :pfeif:

Gympadojor - var är ni.....?


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

viljaovilja det finns många påskbrasor i Sverige. Undomarna sammlar ju redan efter jul i alla julgranar till brasan.

Maggan kanske en Dornfelder rödvin. Den finns ju i "lieblich, halbtrocken oder trocken". Vi köper alltid Dornfelder i Tyskland. Köper jag vitvin så köper jag någon Pfälzer och Frankenwein. Men frankenwein känner få till här i Sverige.

Dornfelder finns också bara en sort här på systemet. I alla fall förra året.....

Om jag inte vet om någon gillar söt eller torrt, då köper jag halvtorrt.

Framsidan


Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 1 Gast