prata om allt man vill

Här kan ni prata svenska med varandra
elch.21
Beiträge: 17
Registriert: 27. September 2010 17:33
Wohnort: Düsseldorf

Re: prata om allt man vill

Beitrag von elch.21 »

Hej Svipp!

Då har ni väl mycket att göra. Men som du sa, när man ser framsteg och vet varför man gör det, blir allt enklare. Det kan man nästan inte föreställa sig hur det är med att gå utomhus för att gå på toa. Det hade ju också varit förstå jag skulle ha gjort att skaffa ett badrum!

Var vädret fint idag så att du kunde åka till Jever? Hur många koar och höns köpte du ;-)

Ha en bra start i morgon!

elch


Advertisement
Schwedisch bequem online von zu Hause aus lernen - klicke auf das Bild für weitere unverbindliche Informationen:



Tragetasche "Dalapferde" - für weitere Infos hier klicken:

maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej! Hoppas alla har haft en trevlig, solig helg och om alla måndagar startade vädermässigt som idag kan man ju inte klaga precis.

@Svipp
Vilken gullig liten röd stuga! Passar jättebra med virkade gardiner. Jag har också haft virkade gardiner i mitt köksfönster och det tog ett bra tag innan jag blev färdig eftersom mitt fönster är ganska stort. Nu för tiden syr jag bara, det går lite fortare. Funderar på en ny julgardin. Hoppas jag hittar nåt passande tyg här.

@elch
Skulle du ha inte ha nåt att läsa nån gång kan jag rekommendera "Simon och ekarna" av Marianne Fredriksson. Den håller på att förfilmas just nu och i en av rollerna spelar Jan Josef Liefers.
Just nu har jag också en del böcker liggandes som vill bli lästa men kanske vi kan byta vid tillfälle.
Snart börjar världens största bokmässa i Frankfurt och i år är Argentina gästland. Jag älskar att gå på den mässan och hoppas på att få höra lite tangomusik samtidigt. Den är så annorlunda jämfört med den svenska folkmusiken jag hörde i helgen. Vi hade besök av två spelmän från Dalarna - det var trevligt och roligt!

Ha det bra! :D :D :D


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Benutzeravatar
skaanekille
Beiträge: 1032
Registriert: 30. November 2009 15:49
Wohnort: NRW

Re: prata om allt man vill

Beitrag von skaanekille »

Hej alla :

maggan, Jag har nån fråga på dig, i -Wortspiel- skrev du- vänta barn-
jag har lärt mig, att man säga-Gravid- vänta Barn använder man
egentligen, om hon står framför förlossning -
eller är det kvitta hur man uttala det?

Du är ju svensk, alttså måste du veta det ,


Trevlig väcka önskar jag er,

skånekille


Gruß, sk
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Skånekille jag är visserligen inte maggan men jag svarar ändå.

När man är gravid då väntar man barn ( man väntar ju 9 månader ;) ), nej man kan säga både och

elch man säger inte koar, utan 1 ko - 2 kor - men också flera kor

Framsidan


Benutzeravatar
skaanekille
Beiträge: 1032
Registriert: 30. November 2009 15:49
Wohnort: NRW

Re: prata om allt man vill

Beitrag von skaanekille »

hej, Framsidan-

självom du är inte-maggan-

Jag mins mig att min förflutna flickvän sa till mig, jag är kanske gravid-

Darför fragade jag, så lära man sig mer-

tusend tack för snabbsvar,

Trevlig kväll för resten

skånekille


Gruß, sk
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Skånekille man säger ju också att man är med barn....

T.ex. om man pratar om någon som är gravid, så säger man att hon är med barn


Benutzeravatar
skaanekille
Beiträge: 1032
Registriert: 30. November 2009 15:49
Wohnort: NRW

Re: prata om allt man vill

Beitrag von skaanekille »

finns flera möjligheter att säger att en kvinna -

är gravid, mh.

tacka, Framsidan

alltså jag har två barn, en pojke och en flicka-

dom liknar mig, jätte snuegg !!


Gruß, sk
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej och go´kväll!!

Tack Framsidan att du hjälpte till och förklara för skaanekille!

Det finns ett sätt till att tala om att man är med barn: jag är på smällen!
Jag slog upp det i lexikon för jag ville veta vad man säger på tyska och där stog:
"göra en flicka på smällen" - "ein Mädchen dick machen". Låter ju inte klokt!
Ein Mädchen dick machen, det fungerar också med kanelbullar.....

skaanekille - tycker dina barn också att dom liknar dig?


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Maggan det var så lite så ;) ........

det säger min sambo också oft atta den eller den är på smällen.... är slang

Men i varje språk finns ju många sätt att försklara något.

Skånekille, det är i alla fall inget fel på ditt självförtrående :wink:


Benutzeravatar
skaanekille
Beiträge: 1032
Registriert: 30. November 2009 15:49
Wohnort: NRW

Re: prata om allt man vill

Beitrag von skaanekille »

:wink:

ja jag vet!

pappa snygg-pojcken =snygging /dottern = vackert!!

på smällen sade dom också in skåne.

men finnt att jag fick hjälp så snabb, nästa gång också ?

tack på forhand Er,vi hörs

skånekille


Gruß, sk
Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Svipp »

elch.21 hat geschrieben:Var vädret fint idag så att du kunde åka till Jever? Hur många koar och höns köpte du ;-)
Ojojoj, då var jag lite fel. Brüllmarkt finns den 10. October, inte den 3. Så åkte vi vidare till Varel (45 km söderut) och gick till "Pferdemarkt". Det är nästan detsamma än Brüllmarkt men lite mindre. Vädret var mycket fint så vi gick flera runder men köpte inga kor. Vi bor ju här på bondegården och har många kor i gården och runt huset på ängen. Så är vi inte i behov.
På Brüllmarkt kan jag nu inte gå, eftersom nästa helg åker vi till min bror som bor söder om Potsdam. Men jag glädjer mig ändå och därför åt nästa helgen!
maggan hat geschrieben: @Svipp
...och det tog ett bra tag innan jag blev färdig eftersom mitt fönster är ganska stort. Nu för tiden syr jag bara, det går lite fortare. Funderar på en ny julgardin. Hoppas jag hittar nåt passande tyg här.
Då går jag med. Det tar ett bra tag innan gardiner blev färdiga! Ibland blir det lite tråkigt. Men jag kan inte sy tyvärr. Önskar du hittar en snygg julgardin.

Ha alla en trevlig kväll :flagge3:


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
elch.21
Beiträge: 17
Registriert: 27. September 2010 17:33
Wohnort: Düsseldorf

Re: prata om allt man vill

Beitrag von elch.21 »

Hej tillsammans!

Oj vad de stista två veckorna blev jobbiga. Måste arbeta över på jobbet varje dag och också hälsa på min mor varannan dag. Hon ligger på sjukhus då hon fick ett nytt knäled. De sista två dagarna försökte jag knåpa en "Adventskalender". Det är mycket mer arbete än jag trodde, men det är roligt också.

@Maggan
Tack för tippsen. Nära jag behöver något nytt att läsa ska jag komma ihåg det. Beskrivningen låter mycket intressant i alla fall.

Det kan vi göra, så om du vill låna en bok behöver du bara saäga något.

Jo, det förstår jag att du älskar att gå på bokmässan. Tyvärr eller som tur är är det för långt bort för att åka dit för mig. Tyvärr därför att det säkert är jätteintressant och tur därför att det säkert skulle bli svårt att inte köpa en massa böcker... Hur var musiken?

@Svipp:
Visste ju inte att du bor på en bondgård så hade det inte varit konstigt om ni verkligen hade köpt kor (tack framsidan för korrekturet). Hade föreställt mig att ni bor mitt i en stad :-)
Hade ni en fin helg hos din bror?

Önskar er alla en fin start i morgon!

elch


maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hallå!

Svipp, bo på bondgård - det ville mina barn också när de var små och vi hade tur som hittade en snäll bondfamilj där vi kunde tillbringa en del av sommarlovet. En gång var vi i Bretagne hos en bonde, i ett gammalt stenhus med en jättestor öppen kamin som vi var tvungna att elda hela tiden, det regnade 11 av 14 dagar - jättekul! Men barnen åkte med bonden på traktorn och hade inga problem med vädret. Dag 12, 13 och 14 blev det lite sol iallafall men det var enda och sista gången vi åkte till Bretagne (fast det var väldigt fint där).
Brukar du titta på "Bauer sucht Frau"?

Har hittat ett tyg till min julgardin - i mitt skåp! Jag letade efter en grej och har en kartong med tyger ståendes i skåpet. Så när jag lyfte på locket fick jag se det där tyget som jag väl har köpt i Sverige någon gång men sen glömt bort... ja, ja, nu måste jag bara hinna med att sy också, gardinen ska ju helst bli färdig innan 1:a advent. Och jag som reser bort i slutet på nästa vecka och senare i november igen, det kanske blir nattskift för att hinna med allt. Jag vill inte ha det stressigt innan jul!!

elch, hur blev det med aventskalendern? Du blir säkert färdig i tid! Jag gillar också att hålla på med sådana saker - vi är en grupp tjejer här som träffas regelbundet, i Sverige kallar man det "syjunta".
Bokmässan missade jag i år tyvärr, jag hade en hantverkare här hela veckan innan och på lördagen. Så på söndagen när jag egentligen ville gå var jag tvungen att röja upp och få ordning på allt (det var då jag hittade jultyget :D ). Men jag har lite tangomusik på CD så den hör jag på ibland och tänker tillbaka på Buenos Aires. Träffade ett finskt par där som hade kommit enbart för att dansa tango, finnarna är jättebra på det och flitiga tangodansare.
Hoppas allt gick bra med din mammas nya knäled!

Önskar er alla en trevlig helg och lite sol iallafall, det är väl inte för mycket begärt?
Hej då!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
elch.21
Beiträge: 17
Registriert: 27. September 2010 17:33
Wohnort: Düsseldorf

Re: prata om allt man vill

Beitrag von elch.21 »

Hej Maggan!

Jo, jag tror att jag blir färdig i god tid. Är nästan färdig nu. Tycker mycket om att göra sådana saker. Det låter fint med gruppen. Mina vänner tycker tyvärr inte så mycket om det så att jag mest gör det ensam.

Så var det inte det sämsta att du missade bokmässan :-) även om det inte är roligt med all smuts, handverkare gör! Själv tycker jag inte så här mycket om tangomusik och dansa tango kan jag absolut inte. Jag fruktar att jag skulle få knutar på mina ben om jag skulle försöka dansa tango...

Jo, allt gick bra med min mamas knäled. Som tur är. När hon fick en på andra benet gick allt fel och hon behövde opereras fyra gånger! Nu är hon på "REHA" (vad heter det på svenska?) för att lära sig gå med den och få tillbaka rörligheten.

Är ni också lediga på måndag? Själv är jag dt och älskar det att ha en lång helg :-) .

Så jag önskar er alla en fortfarande fin helg!

elch


Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Svipp »

Hej tillsammans !
Långa dagar på jobbet och alltid vid datorn. Så hade jag ingen mening att titta här på kvällarna -- tyvärr, vad synd. Men jag hade lite tid att virka mina gardiner, så att jag nu är nästan säkert att dem blir färdiga till jag åker till Sverige nästa gång (jag hoppas till jul).

@ maggan och elch:
bäst på bondegården är att få helt färsk mjölk alltid jag vill ha. Den är så jätteläcker! Jag skulle dö för att dricka en kop "kovarm" mjölk!
Men vi är inga bönder! Bonden bor också här med sin fru, och vi, min man och jag, vi hyrar av dem in ovanvåningen.
Jag har sett "Bauer sucht Frau" flera gånger, men inte regelbunden. Men: vi har svenska vänner som tror att "Bauer sucht Frau" är typisk tysk teve. De är absolut entusiastiska av serien och missar inte en enda! De tror tyska serien är mycket bättre än den svenska kopien.

maggan, är det inte en äventyr att rota in sina egna grejer?! Så hittar man ibland verkliga skatter som tyg till julgardiner ;) Nu hoppas jag att du också hinnar med att dem är färdiga innan 1:e advent.

elch, det är redan flera veckar sen, men det var verkligen en fin helg hos min bror. Vi ses för sällan och så hade vi mycket att prata om.
Hoppas det går bra med din mamma. Jag jobbar i en REHA-Zentrum och många av vara patienter har fått ny knäleder. Jag har lärt "Arzthelferin" och gör nu tidlister för patienter och koordination mellan terapeuter, läkare, patienter och också försäkringskasser. det är mycket roligt att jobba där, eftersom nästan alla patienter har högst motivation att blir mobila och man kan iaktta framsteg varje dag. Det är mycket tillfredställande. Så önskar jag också bäst för din mamma!

Vi var inte lediga i måndags här i Niedersachsen tyvärr. Men nu är det redan torsdag och fredag vill går sabbt på jobbet.

Så önskar jag redan idag en trevlig helg med väder att man kan gå ut lite. Sista dagar var det väldigt stormigt här med mycket regn.
:doppelwink: :doppelwink: :doppelwink:


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 1 Gast