prata om allt man vill

Här kan ni prata svenska med varandra
Yvonne
Beiträge: 250
Registriert: 10. Oktober 2010 12:05
Wohnort: Sverige
Danksagung erhalten: 6 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Yvonne »

Hejsan,

det hade snöa igår och jag tycker om det. Hur mycket snö har ni?
Vi har ca. 10 centimeter snö. Det är så jättebra!!!


Advertisement
Schwedisch bequem online von zu Hause aus lernen - klicke auf das Bild für weitere unverbindliche Informationen:



Tragetasche "Dalapferde" - für weitere Infos hier klicken:

maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej allihopa!

Nu är det väl verkligen höst till tusen! I min lilla trädgård har alla löv ramlat ner, jag har krattat ihop dom och låter dom ligga under buskarna så att smådjur och kanske några igelkottar hittar dit under vintern. Fick ett jätte fint fågelhus från Sverige för ett tag sen, ett litet rött trähus, och ska snart sätta ut det, jag gillar att sitta och titta på fåglarna.
Det har blivit kyligt men inte kallt nog än för att lägga ut fågelmat tycker jag.
Förra veckan låg jag i solen och myste, jag var på Madeira, en helt underbar ö. Fantastisk natur och landskap, trevliga människor och god mat. Vad vill man mer?
Och nu är man hemma igen och det är bra det med, ska bli kul att börja med julpyntning.
Kunde inte sova i natt så jag sydde min julgardin till köket, blev färdig halv två!

elch - jag kan inte heller dansa tango men det är kul att titta på när andra kan.
Reha heter rehabilitering på svenska, så kanske man också säger reha eller rehab (som på engelska) - jag vet inte riktigt.

svipp - sist jag drack färsk komjölk var jag väl 12 eller 13 år gammal, mycket länge sen.
Men jag kommer så väl ihåg det, jag fick så ont i magen och trodde att det var av den varma mjölken. Men orsaken var en helt annan....

Hej Yvonne - ligger snön kvar? Vi har bara haft en massa regn idag.

Önskar er alla en skön fredag och trevlig helg! :wink:


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Ja maggan det heter Rehab här. Tyvärr finns det knappt något som är värd namnet.

Min sambo var på rehab för sisådär 10 år sedan. Men vad hjälper det om han därfrån fick direkt åka till jobbet....

Snön är borta här med, det regnar. Men igår sa dom i väderrapporten att vi skulle få några dagar med sol i början av nästa vecka, vore välbehövligt

Riktig komjölk får vi när vi åker till Bayern och hälsar på en av mina döttrar. Då vill t.o.m. min sambo ha mjölk. Men inte kovarm utan kallt

Framsidan


mütze08
Beiträge: 219
Registriert: 16. Juli 2008 20:08
Wohnort: 23714 Benz
Danksagung erhalten: 1 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von mütze08 »

:flagge3: hej hej
vi har i oktober ochso snöö....
det var bra,10cm ,-5grad
har det bra
vi ses mau och mütze :doppelwink:


Yvonne
Beiträge: 250
Registriert: 10. Oktober 2010 12:05
Wohnort: Sverige
Danksagung erhalten: 6 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Yvonne »

Hej,

igår har det regnade mycket och snön är borta nu.
Jag hoppas snön kommer snart tillbaka. Jag gillar snön!!!!!

Kallt mjölk är mycket bättre än kovarm :thumbsdown: mjölk!!!


Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Svipp »

Hej tillsammans!
Här vid norrsjökusten har vi mycket regn och storm. Det känns väldigt kallt även om vi har 10 °C.

@ maggan: grattis till julgardinen! men man måste ju också sova. Hoppas det lyckade följande nätter.

Jag tycker mest om kovarm mjölk :superok: , men kall mjölk följer genast, särskilt andra dagen ;)

Hejdå :wink:


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej!

Nu har vintern kommit till alla hörn av Tyskland - jag gillar den här årstiden. Det är mysigt att tända ljus på kvällen, börja pyssla lite inför julen eller varför inte sy en julgardin till köket. Ja, min blev färdig i tid och nu har jag fått upp den, det ser verkligen trevligt ut om jag får säga det själv. Som sagt, jag gillar adventstiden och speciellt i Sverige med sina fina julmarknader, julbord, Lucia och jag vet inte allt. Jag har precis kommit tillbaka från ett besök och hade med mig en hel del trevliga saker, inte bara mjölkchoklad....och jag hann inte med att äta upp den innan jag var hemma, strongt gjort tycker jag. Fast jag hade kunnat stoppa i mig en hel kaka på en gång på Autobahn, det var så mycket trafik, snö och regn och idioter som körde som dårar. Varför blir dom aldrig tagna i en kontroll? Nej, nu börjar jag hetsa upp mig igen, bäst att tänka på nåt trevligt istället. En liten chokladbit skulle smaka bra.... :D
Önskar er alla en trevlig tid så här innan jul!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Tja, ser ut som om jag måste snacka med mig själv :(
Men jag läste någonstans att det är bra, det hjälper att minska agressioner. Som tur är har inga just nu, jag mår bra och ser fram emot att fira jul med hela familjen. Kanske måste jag snacka med mig själv lite mer efter det :pfeif:
Imorgon är det lillejulafton, vi träffar goda vänner, det blir lite glögg med tilltugg, det har blivit en riktig tradition.
Trots plusgrader idag så ligger det ganska mycket snö kvar i trädgården - hoppas det blir lite kallare igen, som tur är ska det snöa igen på fredag, jajamensan, jag gillar det! :winterbild2:

Önskar er alla en riktigt God Jul och Gott Nytt År!
Bild


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
elch.21
Beiträge: 17
Registriert: 27. September 2010 17:33
Wohnort: Düsseldorf

Re: prata om allt man vill

Beitrag von elch.21 »

Hej maggan!

Nej, du behöver inte prata med dig själv. Det var länge sen jag hann skriva något här. Hade det ganska jobbigt. Hinner också idag inte skriva mycket men vill önska dig och alla andra God Jul och ett Gott Nytt År! Det låter i alla fall fint hur ni ska firas. Själv samlas hela familjen ho en av mina systrar, det blir säkert mysigt.

Ha det nu så bra så länge! Ska skriva snart lite mer!


Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Önskar er alla en riktig god Jul.

ta det lugnt och ger er inte ut ifall ni har snöoväder.

Hoppas jultomten kommer till er också med några paket, om ni nu var snälla under året ;)

Framsidan


elch.21
Beiträge: 17
Registriert: 27. September 2010 17:33
Wohnort: Düsseldorf

Re: prata om allt man vill

Beitrag von elch.21 »

Hej tillsammans!

Jag önskar er alla ett Gott Nytt År!!! Hoppas att ni hade det samma fint som jag.

elch


maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej allihopa!

Önskar också god fortsättning på det nya året, hoppas allt blir som vi tänkt oss, inga större katastrofer (t.ex. att mjölkchokladen är slutsåld på bensinmacken klockan 10 på kvällen....) Nej, jag har faktitskt lovat mig själv att skärpa mig. Har ni också goda avsikter?
Vi funderar på att skaffa oss en ny hund - resten av familjen tycker absolut att vi ska göra det - men jag är lite tveksam fortfarande.Man blir så bunden - å andra sidan kommer man ju ut mer och får lite extra motion och då kanske man kunde unna sig en liten bit extra choklad, eller hur? Mina tankar kretsar för mycket kring choklad, ja, jag vet, kalla mig för chokladfreak.
Ha en bra start på den nya veckan!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
artsche
Beiträge: 4
Registriert: 8. März 2011 16:09
Wohnort: Lyrestad

Re: prata om allt man vill

Beitrag von artsche »

Hej,
det är länge sen nån har skrivet på denna sida. Jag vet att snön i tyskland är nästan bort och våren är på väg men hur se det i den svenska provinsen ut. Här hos oss i Västragötaland ligger i detta område där jag bor fortfarend snö och vi har frost mitt på dagen men solen har mycket kraft och man kan tänka sig att våren komma snart. I denna stad jag arbetar fanns ingen snö länger och det är okså inte så kallt.


Snälla höra av er

artsche
:doppelwink: :doppelwink:


Irene
Beiträge: 455
Registriert: 16. Oktober 2010 18:55
Wohnort: Schweden

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Irene »

Hej artsche, :-flagge2
igår var det rätt halt omkring Jönköping, på några ställen ligger lite det snö kvar
men det mesta har tinat bort.
Fåglarna kvittrar så skönt i solskenet och man skulle vilja hänga vinterkappan i garderoben,
men än så länge är det rätt kyligt,tyvärr inte så varmt som i Tyskland.
Mina tankar idag går till Japan och jag hoppas att det inte blir värre än vad det är just nu.
Trevlig helg. :lila:
Irene
Dateianhänge
Auf der Wiese am Omberg.JPG
Auf der Wiese am Omberg.JPG (360.75 KiB) 7747 mal betrachtet


Benutzeravatar
irni
Beiträge: 314
Registriert: 27. Januar 2008 16:16
Wohnort: Västmanland

Re: prata om allt man vill

Beitrag von irni »

Wow! Blommar kabbelekan redan hos er?
Här blommar precis de första snödropparna. Det ligger ganska så mycket snö kvar men den tinar fort.


/irni
Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 5 Gäste