prata om allt man vill

Här kan ni prata svenska med varandra
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Absolut!
Ikväll har vi suttit ute i trädgården - det är äntligen varmt ganska länge - och jag har kollat recept på efterrätter.
Imorgon kommer det lite folk till oss och vi tänkte grilla. Sen blir det en svensk efterrätt, en äppeldessert med toscasmet som man kan servera ljummen med grädde eller vaniljglass. Jag blir sugen redan....
I Sverige är det visst också fint väder!

Önskar alla en skön, solig helg!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Advertisement
Schwedisch bequem online von zu Hause aus lernen - klicke auf das Bild für weitere unverbindliche Informationen:



Tragetasche "Dalapferde" - für weitere Infos hier klicken:

somia
Beiträge: 66
Registriert: 18. September 2009 23:04
Wohnort: Rommerskirchen/NRW
Kontaktdaten:

Re: prata om allt man vill

Beitrag von somia »

Hejsan på er allihopa som skriver här under "prata om allt man vill" ,

är äntligen tillbaka igen, efter flera flera månader .... jag har bara inte hunnit med....
Vad har hänt? Hur är läget?
Har just suttit ute i trädgården och njutit av den ljummna sommarkvällen, härligt! Äntligen är det varm och skönt ute.
Vi åt lite sill och potatis, men det blev ingen efterrätt hos oss; fast jag blev nog så sugen nu när jag läste vad Maggan serverade i går.
Vi spelade en runda Kubb istället, är det någon som känner till det spelet? Jag älskar att spela kubb! Och Rummy Kubb - fast det är ju något helt annat.

Trevlig sönndag
hälsningar
Somia



Ha en trevlig fortsatt helg


Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Svipp »

Hej somia,
ja, jag känner Kubb och jag älskar också att spela det. Vi gör det nästan alla gångar vi träffar våra kompisar från svenskkursen på folkshögskolan. Kursen slutade för nästan 5 år sen, men vi träffas ännu minst 2 gånger i år. Det är alltid mycket roligt.

Jag har också inte hunnit att vara här för långa veckor. Där fanns så mycket motorcykelträff och -turer i mai, där fanns ingen tid för något annat. Men nu börjar semestertiden och det blir lungnare med avtalat möten.

@ maggan, ML:
Under tiden fick jag också Marabous chokolad! Min man hade med sig olika sorter darifrån, och jag provade dem alla. Nu har jag ännu rester från flera sorter och äter alla dagar en liten bit. Det smakar verkligen jättegott och så har jag alla dagar "en liten bit Sverige" för mig.

@ alla här:
jag önskar er alla en :god: .
Jag måste gå och lägga mig, eftersom jag måste läsa vidare min berättelse om Maria (en kvinnoporträtt om en torparflicka som levte 1888 - 1942). Där fanns nämligen inte tid för att läsa heller i mai/juni.

Men det tar säkert inte så mycket tid till jag ska kommer hit igen.


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Så nu är det snart midsommar och förberedelser är igång.

Inlagd sill är gjort. Imorgon blir det 2 eller 3 sorter till. En med äpple/pepparrotsmak och en med gräslök och citronsmak. Testar nya recept.

Lite omväxling måste det ju vara ibland.

Nu fattas bara det fina vädret. Men det är ju 2 dagar till tills midsommarafton.

Firar någon av er också midsommar ? Eller kanske sonnenwende eller Johanni?????

I Norge firar man Sankta Hans


Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Svipp »

Hej Framsidan,

här finns också midsommarfest i närheten, tysk-svensk-föreningen arrangerar det. Jag var med flera gånger, det var alltid en rolig fest.
Men på fredag åker jag till besök till min bror i närheten från Potsdam, så kan jag inte deltar i festen.
Jag önskar er alla en trevlig helg med mycket solsken! :daisy:


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
TochterderStille
Beiträge: 147
Registriert: 10. November 2009 12:55

Re: prata om allt man vill

Beitrag von TochterderStille »

Och ... hur var sommarfesten??? Jag hoppas skön med fina vädret...?!
Vi allt åt många grillad kyckling och sallad och lyssnade på svensk folkvisan. Och ni?


maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Snyft, jag fick ingen sill till midsommarafton, "bara" jordgubbar med grädde. Men omgivningen var trevlig (tennis i Wimbledon) och jag såg den engelska drottningen som kom på besök efter 33 år igen. Nu ska vi fira midsommar här hemma lite försenat men med allt som hör till. Har varit och handlat nya snapsglas och försöker hitta en svensk snapsvisa som mina tyska vänner kan vara med att sjunga på. Någonstans har jag en med fonetisk skrift och kan redan se framför mig hur roligt det blir!! Men först måste jag måla färdigt mina trädgårdsmöbler så vi har nånstans att sitta. Började igår och höll på i 8 (!) timmar, idag har jag bara bordet kvar och det lär väl gå lite fortare hoppas jag.
Snabbar mig nu för det ska ju bli riktigt varmt igen.

Vi hörs!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Snyft (igen), ingen att snacka med....huset är tomt, här är det lika tomt, vad gör man?
Jo, man sticker iväg till Sverige imorgon! Tanka nya krafter i naturen,leta efter nya fotomotiv, hälsa på goda vänner och tjocka släkten och handla lite godis o dyl förstås :D

Hoppas på lite mer trängsel på den här sidan när jag är tillbaka!

Hej då! :wink:


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

maggan är du kvar i Sverige?


maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej Framsidan,

ja, jag är fortfarande i Sverige :D :D :D :D :D
(egentligen ville jag inte gå in på nätet när jag är här men min kompis har stupat i säng redan och jag är inte sömnig än.
Andra blir trötta av för mycket frisk luft, vi har varit ute och vandrat hela dagen, men ich könnte bäume aussreissen och känner mig väldigt pigg).


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Va roligt maggan att du mår så bra.

Fortsätt att njuta


maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej Framsidan,

du tycks vara den enda som tittar in här!
Ja, jag hade sköna dagar i Sverige och blev bortskämd av släkt och vänner. Var ute mycket på utflykter, hade med oss matsäck som vi njöt av i den vackra naturen. Sånt gjorde jag ofta med mina barn när de var mindre, sen blev det bara hunden kvar som ville följa med och nu finns inte den heller kvar. Nej, usch, inte ska jag bli senitmental nu..... Min man tycker vi ska skaffa oss en hund igen, han påstår jag var mycket mer "ausgeglichen", dumt prat! Fast en liten mops hade kanske varit trevligt. Men när jag hörde att de både snarkar och dräglar, varför kom jag att tänka på min man?? Okej, dräglar gör han inte (än) men snarkar gör han och det låter som om vi hade 10 mopsar redan.

Vi hörs!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Hej Maggan,
så roligt att höra/läsa att du hade det bra.

Ja här packar vi vår Kaffekorg när vi åker ut i naturen. Så många gånger man frågade mig om der int efinns någon "Wirtschaft/Gasthaus" hier. Men vi tycker det är trevligare att sitta u ti naturen.

Nu är det ju höst här och snart kommer vintern. Jag tycker ju inte om vintern här på västkusten, kallt och rått

Synd att inte flera skriver här, dom kunde ju lära sig lite eller hur?

Framsidan


elch.21
Beiträge: 17
Registriert: 27. September 2010 17:33
Wohnort: Düsseldorf

Re: prata om allt man vill

Beitrag von elch.21 »

Hej tillsammans!

Är nu här på den sida och vill gärna skriver lite med er. Är intresserad av att lära mig lite bättre svenska.

Hälsningar, Conny


Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

då är det bara att börja skriva ;)


Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 13 Gäste