prata om allt man vill

Här kan ni prata svenska med varandra
elch.21
Beiträge: 17
Registriert: 27. September 2010 17:33
Wohnort: Düsseldorf

Re: prata om allt man vill

Beitrag von elch.21 »

Ok. Ska försöka det. Det är inte så lätt när man är ny och jag vet inte vad jag ska berätta om. Men ni får gärna ställa frågor :-)


Advertisement
Schwedisch bequem online von zu Hause aus lernen - klicke auf das Bild für weitere unverbindliche Informationen:



Tragetasche "Dalapferde" - für weitere Infos hier klicken:

maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Välkommen att skriva lite på svenska elch.21!

Brukar du åka ofta till Sverige? Har du kanske ett speciellt ställe du alltid åker till eller har du varit på flera olika platser?
Lär du dig svenska på Volkshochschule?
Man måste verkligen öva hela tiden annars hänger man inte med i kursen, eller hur?
Så var det för mig iallfall när jag försökte lära mig spanska.

Vi hörs igen hoppas jag :wink:
Hälsningar från maggan


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
elch.21
Beiträge: 17
Registriert: 27. September 2010 17:33
Wohnort: Düsseldorf

Re: prata om allt man vill

Beitrag von elch.21 »

Hej Maggan!

Jag brukar resa varje år till Sverige och tycker mest om Småland och Stockholm. Men jag försöker att resa så mycket runt jag bara kan för att se många olika platser.

Jag har börjat läsa svenska på Volkshochschule men sen fortsatt på IS. Tyvärr flyttade min dåvarande lärare tillbaka till Sverige för tre år sen och nu har jag inte längre undervisning. Här finns inga kurser på ett högre nivå och börja helt på nytt behöver jag inte tror jag. I somras gjorde jag en sommarkurs i Uppsala, det var fint och första gången att jag hade möjligheten att prata mycket. Annars läser jag nästan bara på svenska och tittar på filmer för att inte glömma bort allt. Därför tycker jag att det är skönt att kunna skriva lite här på den sidan.

Vad jag har förstått kommer du från Sverige men bor nu i Tyskland? Själv önskar jag att kunna flytta till Sverige en gång men tyvärr är det inte så lätt t. ex. med att få ett jobb. Men jag försöker mitt bäst för att hinna med det.

Så nu har du lite att läsa. Hoppas att hör av dig igen :-)

Conny


Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

God morgon,

jag tycker elch att du skriver mycket bra svenska. Ett stort beröm :thumbsup:

Själv bor jag vid västkusten sedan 30 1/2 år. Är redan mera svenska än tyska.


elch.21
Beiträge: 17
Registriert: 27. September 2010 17:33
Wohnort: Düsseldorf

Re: prata om allt man vill

Beitrag von elch.21 »

God morgon!

Tack för komplimangen! Det tror jag nu att du känner ditg mer svensk än tysk efter så lång tid. hur kom det att du flyttade till Sverige?


elch.21
Beiträge: 17
Registriert: 27. September 2010 17:33
Wohnort: Düsseldorf

Re: prata om allt man vill

Beitrag von elch.21 »

Du, jag har en fråga. Har försökt att skriva något i chattet men det funkar inte. Kan läsa allt bara inte skriva något. Vad gör jag fel???


Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Svipp »

Hej hej ttillsammans,

Hej elch21 / Conny,
välkommen här! :flagge3:

Jag kom just tillbaka från Sverige. Vi har et hus i Dalsland och vi hade en härlig tid där med mycket bättre väder an här i tyskland. Efter 12 dagar byggnadsjob hade vi fritid kvar och kunde besöka våra vänner, göra utflykter och vila. Det var så fint. Men nu måste vi jobba här igen och vänter till nästa gången vi kan åka dit.

@elch21:
Du bor i Düsseldorf !? Jag bodde där i Bilk till 1991 förre jag flyttade till Norrtyskland.

@maggan:
nu har jag provat maribou! Den är verkligen hemskt läcker! Jag tog med mig flera sorter och hoppas dom räcker till jag kom till Sverige nästa gången!

Önskar en trevlig kväll till alla :-winker
Heike


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
elch.21
Beiträge: 17
Registriert: 27. September 2010 17:33
Wohnort: Düsseldorf

Re: prata om allt man vill

Beitrag von elch.21 »

Hej Svipp!

Det tror jag nu inte. Bor också i Bilk, i närheten av Aachener Platz. Bor här sen 23 år nu.

Det låter som om ni hade en fin tid i Sverige. Min semester är lite längre bort och jag längtar verkligen efter en ny resa. Tyvärr har jag inte ett hus i Sverige och så dröjer det lite. Men så har jag något att se fram emot :-)

Ha det så bra!

elch


maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej allihop!

@elch.21
Din svenska är toppen! Och du kan hålla den vid liv här! Precis som du läser jag också nästan enbart böcker på svenska. Sist jag var i Sverige köpte jag "Daisy Sisters", skriven av Henning Mankell på 80-talet och en nyutlaga kom ut som fickbok. Det är ingen deckare utan mer en familjeroman, bra skriven, men texten är så fruktansvärt liten - jobbigt att läsa sent i sängen...
Är du kanske intresserad av att byta fickböcker på svenska?
Jag flyttade ner till Tyskland med anledning av mitt arbete och trivdes så bra att jag förlängde år efter år - ja, sen gifte jag mig och bildade familj här. Men, vem vet, kanske flyttar jag hem igen en vacker dag! Än så länge är jag nöjd med ett par besök om året i Sverige och mina vänner och släkt kommer jätte gärna ner och hälsar på, speciellt vid den här tiden på året med alla vinfester.


@Svipp
Mmmmmarabou, det vattnas i munnen på mig! Som tur finns det ju också några ställen här som säljer den :D :D
Låter bra med hus i Dalsland, måste ni fixa mycket? Är det en röd liten stuga med vita knutar??

Önskar er en trevlig kommande helg, vi hörs!


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Svipp »

elch.21 hat geschrieben: Det tror jag nu inte. Bor också i Bilk, i närheten av Aachener Platz. Bor här sen 23 år nu.
Det är verkligen otroligt. Vad världen är liten! Nu kommer jag bara väldigt sällan till Düsseldorf tyvärr
maggan hat geschrieben: Låter bra med hus i Dalsland, måste ni fixa mycket? Är det en röd liten stuga med vita knutar??
Ja, vi måste ännu fixa lite :)
Önskar också en trevlig och solig helg!
Dateianhänge
HPIM1921-1.jpg
HPIM1921-1.jpg (78.45 KiB) 5251 mal betrachtet


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Svipp det fattas dom vita knutorna, det får du fixa ;)

Vad roligt att det blev lite fart här igen, det var ju nästan dött här ett tag


elch.21
Beiträge: 17
Registriert: 27. September 2010 17:33
Wohnort: Düsseldorf

Re: prata om allt man vill

Beitrag von elch.21 »

Hej Maggan!

Tack för komplimangen. Ska i alla fall försöka att hålla den den vid liv här. Det är skönt att ha en möjlighet att "prata" svenska,

Själv läser jag mest deckare och när jag var i Sverige i somras köpte jag 8 nya böcker... Kunde inte annars ;-) Texter i tyska böcker är mest större än i svenska böcker. Inte bra för mina ögon... Gärna kan vi byta fickböcker, tycker att det är en bra idé. Men du får veta att jag inte är den snabbaste läsare.

Kan förstå att du stannade här efter att du lärde känna din man. Det är så bra att det inte längre är så dyrt att flyga så att man antingen själv kan hälsa på sina vänner och familj eller att de kan komma hit.

@Svipp: Just nu är det inte alls roligt här i Düsseldorf. Det finns nästan ingen gata utan byggnadsplats! Så kanske väntar du lite till innan du kommr hit nästa gång...

@Framsidan: Tycker också att detr är roligt med den här sidan.

Önskar er alla nu en bra helg!

elch


Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Svipp »

Hej, hej igen!

@framsidan: det går vidare och vidare varje gång vi är där. Men nu måste vi sluta med arbete därför att vi ville ochså ha semester. Tyvärr är tiden alltid för kort. Men det blir...

@elch21: det är inget problem att vänta till jag kommer till Düsseldorf. Hoppas att bygnadsarbetare är oftare på plats och det går fortare med byggnader än vår framsteg med byggnaden i Dalsland :-flagg


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
elch.21
Beiträge: 17
Registriert: 27. September 2010 17:33
Wohnort: Düsseldorf

Re: prata om allt man vill

Beitrag von elch.21 »

Hej Svipp!

Efter att jag har tittat på fotot av ert hus måste jag säga att det är väl ni som blir färdiga först! Det är absolut otroligt vad de gör allt här samtidigt! Och allt är stora byggnadsplatser. U-Bahn t. ex. blir inte färdig före 2015!!! Så jag är säkert på att ni är snabbare!


Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Svipp »

Hej elch21!
Okay, då hoppas jag vårt aktuellt projekt är färdigt förre du kan åka U-Bahn. Men sen följer veranda, garage, verkstad, terrass, ovanvåning, .... Jag kan inte se något slut. Men det är roligt och spännande att se hur det växer! När vi började hade huset inte ens något badrum! Och nu ligger jag varje dag jag är där i mitt badkar! - Vad underbar! - Också måste jag inte gå utomhus när jag vaknar på nätterna... Det var en gång i förretiden helt normalt men INTE så roligt i vintarna.

I radion talar de om solsken och värme. Här finns bara moln och vind. Termometern visar 15 °C, men det känns som 5 °C. Så ska jag sitta och virka mina gardiner och dricka te. Det ska bli mycket mysigt.
Kanske kommer solen och värmen imorgon. Där finns i Jever en stor marknad jag vill dit. Den kallas "Brüllmarkt" och där finns bredvid många handlande också bonder som vill sälja koar, hästar, får, kaniner, höns, duvar, ... Det finns alltid lite spektakel.

Önskar alla en trevlig, varm och solig helg !


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 4 Gäste