Grammatikalisch richtig ? :-)

Antworten
TabeaMaria
Beiträge: 1
Registriert: 29. Oktober 2013 00:27

Grammatikalisch richtig ? :-)

Beitrag von TabeaMaria »

Hej ihr lieben schwedisch-sprechenden ! :-)
Ich gehe momentan zu SFI und lerne Schwedisch. Könnte einer mal darübergucken und eventuell Fehler berichtigen? Wäre sehr dankbar!
Herzliche Grüsse Tabea


Mitt första arbete

Mitt första arbete var ett jobb i ett bageri.
Det var lätt att börja jobba där för att jag behövde ingen ansökning och kunde börja mitt arbete omedelbart.

Där var många saker som var jättejobbiga och jag bara arbetade där eftersom jag inte fick något annat jobb för att jag var bara sjutton år gammal vid denna tidpunkt.

Eftersom jag ville spara pengar för att köpa en viktig sak för mig, jag arbetade där nästan nio månader.
Där tjänade jag bara 6 € (ca. 52 SEK ) i en timme och det är ganska lågt i Tyskland eftersom man har ett minst lön från 7,50 € (ca. 65 SEK )/ timme i många branscher.

I det bageri arbetade en hela familjen som kommer från Afghanistan och när de bråkade med varandra, jag var involverad. Därför var jag ofta jättetrött efter arbetet.

Jag arbetade 3 gånger i veckan (tisdag, lördag och söndag) och arbetstiderna var för tidig för mig. Jag var tvungen att börjar jobba antingen klockan sex eller klockan åtta på morgonen i helgen.

Jag kan verkligen säga att de utnyttjade mig eftersom de vet att jag hade ingen chans att hitta ett annat jobb.
Men där var inte allting bara negativ.
Jag kan nämna till exempel att mest kunder var snälla och höfliga med mig. Fika var verkligen den bästa del av hela jobbet. Jag kunde göra mig kaffe och bröd på rasten och i bland ta mat hemma.

Efter jag slutade mitt jobb där och hittade ett väldigt bättre arbete på flyggplatsen med högre lön och snälla kompisar, jag är jätteglad att den tiden är över.


Advertisement
Schwedisch bequem online von zu Hause aus lernen - klicke auf das Bild für weitere unverbindliche Informationen:



Tragetasche "Dalapferde" - für weitere Infos hier klicken:

Benutzeravatar
Condor
Beiträge: 74
Registriert: 10. November 2012 19:17
Danksagung erhalten: 5 Mal

Re: Grammatikalisch richtig ? :-)

Beitrag von Condor »

Hej!
Vissa fraser kan innehålla syftningsfel, därför tror jag att ingen har hört av sig. Jag skriver ihop det utifrån vad jag tror att du menar ;-)

Jag hade nog uttryckt det så här:

Mitt första arbete/min första anställning var ett jobb på bageri. Det var lätt att få jobb där. Jag behövde inte ens skriva en ansökan och kunde börja jobba direkt.

Det fanns många saker som var mycket (jätte = slang) jobbiga med det jobbet men jag stannade där, för att jag inte fick något annat jobb. Vid denna tid/På den tiden var jag bara 17 år.

Jag ville spara pengar för att kunna köpa en viktig sak/en sak som var viktig för mig. Så jag jobbade/arbetade/stannade där i 9 månader. Det var ett mycket dåligt betalt arbete. Jag tjänade endast 6 Euro per timme vilket är rätt så/ganska så lågt/dåligt, då minimilönen ligger på 7.50Euro per timme i många branscher i Tyskland.

Hela familjen jobbade på bageriet/detta bageri (beror på om du vill säga: in exakt dieser 1 Bäckerei oder in der Bäckerei) (Bageriet drevs som ett familjeföretag). Ursprungligen kom de från Afganistan och när de bråkade med varandra blev jag indragen. Därför var jag ofta jätte trött efter arbetet.

Jag jobbade där 3 dagar i veckan (tis, lör och sön) och arbetstiderna var för tidig för mig. Jag var tvungen att börja jobba antingen kl 6 el kl 8 på morgonen på helger.

Jag kan verkligen säga att de utnyttjade mig, eftersom de visste att jag inte hade/(att det inte fanns) en chans (för mig )att hitta ett annat jobb. Men där var faktiskt inte allting bara dålig/negativ.
Jag kan till exempel berätta att de flesta kunder var snälla och artiga mot mig. Fika var det absolut bästa med jobbet. Jag fick brygga kaffe och bre mig en smörgås/macka/bulle på rasterna och i bland fick jag ta med mig mat?? bakelser? hem.

Sedan fick jag ett mycket bättre jobb på flygplatsen och sade upp mig på bageriet. På flyggplatsen fick jag högre lön och trevliga jobbarkompisar. Jag är jätte glad att tiden på bageriet är över.

Nu har jag ändrat lite på din text, men din version var bra oxå.


Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 5 Gäste