Sveriges Nationaldag

Här kan ni prata svenska med varandra
Antworten
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Sveriges Nationaldag

Beitrag von Framsidan »

Idag den 6. juni firas Sveriges Nationaldag.

Här i vår stad firas det på olika ställen. Största firande är väl i Slottsskugen, ein underbar park.

Bland annat hälsar man där alla som blev svensk medborgare under 2013 i vår kommun, välkommen. Det var 3715 och tills i förrgår tackade redan 1100 ja.

Dessutom spelar Göteborgs symfoniker där samt lite annat. Hoppas att vädret håller......

http://www5.goteborg.se/prod/parkochnat ... enDocument


Advertisement
Schwedisch bequem online von zu Hause aus lernen - klicke auf das Bild für weitere unverbindliche Informationen:



Tragetasche "Dalapferde" - für weitere Infos hier klicken:

Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: Sveriges Nationaldag

Beitrag von Framsidan »

Tyvärr blev det regn och sedan t o m ösregn. Nu när det mesta är över så ljusnar det igen :(

Många svenskar firar ju den 6. Juni inte så stort, dom är inte uppvuxen med det. När 6. Juni bleb en "röd" dag var dom flesta ba<ra arg för att annan dags pingst blev då en vanlig arbetsdag.

Men dom som bestämmer skelade väl lite på våra grannar, norrmännen, som dom firar. Men i Norge har det varit länge så men inte här i Sverige.
Kanske blir det annorlunda med tiden.......

Och ni som läser mein "Geschreibsel", vad tycker ni? För det behövs inget perfekt svenska ;)

Framsida


maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: Sveriges Nationaldag

Beitrag von maggan »

Norrmännen blev befriade den 17 maj, därför firar de den dagen. Men vad kan svenskarna fira den 6 juni? Jag lyssnade på Jan Eliassons tal på Skansen igår och tyckte det han bl a sa om hur bra man har det i Sverige och framförallt fred sen en lång tid var väl värt att firas. Det tycker jag med. Hoppas det kan firas framöver också.


Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: Sveriges Nationaldag

Beitrag von Svipp »

maggan hat geschrieben:Norrmännen blev befriade den 17 maj, därför firar de den dagen. Men vad kan svenskarna fira den 6 juni? Jag lyssnade på Jan Eliassons tal på Skansen igår och tyckte det han bl a sa om hur bra man har det i Sverige och framförallt fred sen en lång tid var väl värt att firas. Det tycker jag med. Hoppas det kan firas framöver också.
Fred ska man alltid fira. Då är jag med.

Wikipedia säger:
Nationaldagen firas dels till minne av dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung 1523 – Sverige blev ett självständigt land – och 1809 års regeringsform (som gällde fram till 1974 års regeringsform).
Händelserna har samma datum: 6 juni. :-flagge2


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: Sveriges Nationaldag

Beitrag von Svipp »

Framsidan hat geschrieben:Bland annat hälsar man där alla som blev svensk medborgare under 2013 i vår kommun, välkommen. Det var 3715 och tills i förrgår tackade redan 1100 ja.
Hej Framsidan!
Det förstår jag inte.
Det fanns 3715 nya svenska medborgare under 2013.
Men vilka var dem 1100 som tackade ja och varför måste de tacka ja?
Tack i förhand för upplysning :wink:


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: Sveriges Nationaldag

Beitrag von Framsidan »

Svipp

man hälsar dom, som året innan blev Svenska medborgare välkommen. Och eftersom dom får ett litet present så får dom tacka ja, dom måste ju veta hur många som kommer.

Tyvärr var vädret inte det bästa.

6. Juni var ju tidigare "bara" svenska flaggans dag och ingen helgdag. I min geration och även den innan, firar man sällan na<tionaldagen. Jag tror att det tar några generationer innan det blir en vana.

Annars är det i Norgen den 17/5


Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: Sveriges Nationaldag

Beitrag von Svipp »

Framsidan hat geschrieben:Svipp

man hälsar dom, som året innan blev Svenska medborgare välkommen. Och eftersom dom får ett litet present så får dom tacka ja, dom måste ju veta hur många som kommer.
Hej Framsidan,
tack ska du ha! Nu har jag förstått meningen!

Det är synd att vädret var dåligt. Jag tror då fanns inte så mycket folk på plats.
Jag tror det var inte så roligt för Symphonieorkestern att spela för bara några åhörare.
Hoppas du hade trots allt en trevlig dag.

Många hälsningar från den soliga norrsjökusten! :summer-23:


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 4 Gäste