Det kan bara bli krångligt att prata på tyska!

Här kan ni prata svenska med varandra
Antworten
Benutzeravatar
Gislaveds Tjej
Beiträge: 99
Registriert: 29. April 2014 08:12
Wohnort: Gislaved kommun, Jönköpings Län, Sverige
Hat sich bedankt: 14 Mal
Danksagung erhalten: 19 Mal

Det kan bara bli krångligt att prata på tyska!

Beitrag von Gislaveds Tjej »

Hej på er!

Jag är absolut nyficken och vill gärna veta, om jag är ensam med den här känslan eller om det finns flera som jag. Det händer inte så ofta, men det händer!

Dock vad menar jag?! Det handlar om språket.

I början var det absolut ovanligt och konstigt att kommunicera på svenska. Det känner vi alla, eller hur? Orden räckte inte till och allt var besvärligt och jobbigt att yttra sig på ett bra sätt. Man behövde flera tankepauser, sin ordbok och bra öron. Vilken tur också, att det fanns sfi, komvux och olika hobbies, för att lära sig det svenska språket.

Hela tiden måste jag klara mig på svenska under veckan - och det var bra så! Dessutom var det min önskan att integrera mig mer och mer och särskilt arbetslivet krävte svenska. Då är det alltså inte underligt, att det svenska språket bler mer vanligare än den tyska. Nu måste jag också berätta, att jag inte hade letat efter mina landsmän, för att kunna fortsätta prata tyska. Bara med min familj, som fortfarande lever i Tyskland och jag ringer ibland dit, och med min sambo snackar jag tyska på helgarna. Man kan säga, att jag lever i två olika världar.

Men det händer, även om inte så ofta, att man träffar på andra tyskar och sedan blir det en roligt grej!

Hos ICA träffade min sambo och jag på en tysk kvinna, som var så glad att möta oss. Hon hade hört, som vi pratade tyska med varandra och började ett samtal på tyska. Mitt huvud försökte sortera situationen och min tunga gav sitt bästa att ordna alla ord och bokstäver, men det ville inte så bra fungera. Plötsligen kände det så, att det var enklare att samtala på svenska istället av tyska. Mina tyska meningar var en katastrof! Jag kunde mena att ha hört en röst i mitt huvud: du är i Sverige! Alla prata svenska här! Fan, snacka svenska! Jag var så glad, när vi kunde dra vidare. Den nästa gången försökte jag inte igen det, utan började direkt svara på svenska.

Men även om en svensk person ber mig att säga något på tyska, hittar jag inte alla rätta ord och uttalet blir krångligt på grund av tanken: du är i Sverige! Här språkar alla svenska!

För några veckor sedan träffade jag på en annan tysk kvinna, som var som jag. Hon pratar bara tyska med sin dotter och med alla andra svenska. Vi hade väldigt snabbt kommit i överens, att vi inte försökte först prata tyska med varandra. Vi kände oss så väl att kommunicera på svenska.

Nu kommer det också mer och mer, att jag inte avbryter min språkvana, när min sambo kommer hem. Han kan ju väl svenska! Men för honom är det fortfarande ovanligt att snacka svenska med mig, så att vi återkommer snabbt på tyska. Dock märker jag, hur jag blandar tyskan mer och mer med svenskan. En väldig spännande process!

Känner ni igen det! Jag läser gärna era berättelser!

:bowler:


Bild
Advertisement
Schwedisch bequem online von zu Hause aus lernen - klicke auf das Bild für weitere unverbindliche Informationen:



Tragetasche "Dalapferde" - für weitere Infos hier klicken:

Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: Det kan bara bli krångligt att prata på tyska!

Beitrag von Svipp »

Hej Gislaveds Tjej!

Egentligen väntar jag som du på andra berättelser från dem som lever lite längre i Sverige än jag och pratar bra Svenska.

Jag flyttade hit i oktober ifjol och är långt ifrån det du berättar. Ännu håller jag med som du berätter om början:

-- I början var det absolut ovanligt och konstigt att kommunicera på svenska. Det känner vi alla, eller hur? Orden räckte inte till och allt var besvärligt och jobbigt att yttra sig på ett bra sätt. Man behövde flera tankepauser, sin ordbok och bra öron. Vilken tur också, att det fanns sfi, komvux och olika hobbies, för att lära sig det svenska språket. --

För att lära språket på riktigt är det synd att jag inte längre jobbar (Annars känns det bara bra :D ). Men jag läser SFI, håller öronen alltid öppet och pratar så mycket som möjligt. Så hoppas jag att dagen kommer då jag tänker som du. Hur långt tid tar det?

Jag önskar att sommaren stannar lite kvar i Gislaved! Här byter lövet redan färg och det kommer snart att bli höst.


Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
Benutzeravatar
Faxälva
Beiträge: 260
Registriert: 10. Oktober 2007 16:06
Wohnort: Ångermanland
Hat sich bedankt: 5 Mal
Danksagung erhalten: 6 Mal

Re: Det kan bara bli krångligt att prata på tyska!

Beitrag von Faxälva »

....ok,då ska jag berätta lite jag med..

Jag bor här nu i 15 år, men jag hann aldrig att gå en språkkurs. Det är 7 mil dit och det hade jag ingen lust alls att åka före eller efter jobbet...så jag lärde mig språket genom dator och att lyssna på radio, läste allt jag fick ta på och att prata... som tur började jag jobba omedelbart och kvinnan jag jobbade med var lika pratsugen som jag ...det är mycket tid på nätterna, jag jobbar bara natt, så vi hann med mycket prat.... och det hände då det samma som Gislaved tjejen skrev...det går lättare och ofta snabbare att förklara nån nått på svenska än på tyska fast jag pratade då tyska hemma... fast jag vet att mäniskan jag just mötte pratar lika bra tyska som jag är det svenska som gäller...

:-winker


Tyck inte illa om att bli gammal, var glad att du fått chansen.
Benutzeravatar
Gislaveds Tjej
Beiträge: 99
Registriert: 29. April 2014 08:12
Wohnort: Gislaved kommun, Jönköpings Län, Sverige
Hat sich bedankt: 14 Mal
Danksagung erhalten: 19 Mal

Re: Det kan bara bli krångligt att prata på tyska!

Beitrag von Gislaveds Tjej »

Svipp hat geschrieben:Egentligen väntar jag som du på andra berättelser från dem som lever lite längre i Sverige än jag och pratar bra Svenska.
Hej du! Vad kul att du berättade ändå först! Tack ska du ha! :D
Svipp hat geschrieben:Jag flyttade hit i oktober ifjol och är långt ifrån det du berättar. Ännu håller jag med som du berätter om början:

-- I början var det absolut ovanligt och konstigt att kommunicera på svenska. Det känner vi alla, eller hur? Orden räckte inte till och allt var besvärligt och jobbigt att yttra sig på ett bra sätt. Man behövde flera tankepauser, sin ordbok och bra öron. Vilken tur också, att det fanns sfi, komvux och olika hobbies, för att lära sig det svenska språket. --
Det är nu nästan ett år sedan och du skriver redan väldigt bra! Ja, det är en ständig kamp i början, men det blir bättre och bättre och framförallt (oj då Oo varifrån kommer det här ordet!? XD Första gången att jag medveten använder det!) lättare! Nyligen ringde jag till min farmor och det var helt konstigt, att prata med henne. Jag talade tyska men hade mellantid också svenska tankar! Förvirrande XD Ofta märker jag nu, när jag ringde till min mamma, att jag säger mer och mer till henne: Vänta, vänta, vad heter det på tyska!? (T.ex. ensamkommande flyktingbarn) Det känns så dumt sedan!

Nej, när jag skriver här, använder jag fortfarande hjälpmedel och kollar synonymer hela tiden. ;) Jag är så envis och vill korrigera mig själv. Några kollegor tycker, att det är sött av mig. Att skriva är inte så farligt som att prata. Det behöver särskilt mer tid och är helt normalt. Allt, vad är passiv inlärning (lyssna, läsa), går snabbare än det, vad är aktiv (skriva, tala). Då kunde jag ofta förtvivla!

I somras kunde jag byta sidan: från sfi-elev till sfi-lärare. Det var en bra övning för mig att bara prata prata prata hela tiden! Men jag märkte, det är fortfarande inte så enkelt. Jag måste mycket koncentrera mig på det, vad jag hade sagt. Om elever pratade däremellan på ett annat språk, så var det absolut svårt! Man säger ju, att det tar tid från 5-10 år, innan ett annat språk blir sitt eget språk som modersmålet. Dock har vi vuxna en stor fördel (men också nackdel) emot barn. Vi har redan ett språkinstrument, som vi inte måste utbilda mer och har kunskaper, hur man kan lära sig på bäst sätt (utan att börja vid 1 eller 2 ord-meningar). Tvärtom har vi problemet, att vi för mycket bryr om, vad andra tänker om detta och så vågar vi mindre.
Svipp hat geschrieben:För att lära språket på riktigt är det synd att jag inte längre jobbar (Annars känns det bara bra :D ). Men jag läser SFI, håller öronen alltid öppet och pratar så mycket som möjligt. Så hoppas jag att dagen kommer då jag tänker som du. Hur långt tid tar det?
Det är det viktigaste att prata! Det spelar ingen roll om rätt eller fel, det är viktigt, att man tränar alla ord och spara dem. Så är det lättare att komma ihåg. Jag hade lagt mig själv några mål och koncentrade mig bara på dem (t.ex. plural eller bestämda fraser som "den röda boken" eller "ingen bestämd aning"). Det gör jag fortfarande så, om jag har en svagpunkt, att jag tar mig ett mål och aktar särskilt på det. Allt samtidigt fungerar naturligtvis inte!
Svipp hat geschrieben:Jag önskar att sommaren stannar lite kvar i Gislaved! Här byter lövet redan färg och det kommer snart att bli höst.
Tack så hemskt mycket, men det var helt okej, att vi inte hade haft över 30 grader som i Tyskland. Man kan också vänja sig vid 20 grader. Det är så otroligt! Jag tycker väldigt om hösten ;D Den får nu gärna komma!

Men bor du så högt uppe!? Det fanns ju område i Sverige, då hade det inte ens blivit sommar! Så hoppas jag på en varm brittsommar för dig! Ha det så gott och fortfarande lycka till!

:bowler:
Faxälva hat geschrieben:....ok,då ska jag berätta lite jag med..

Jag bor här nu i 15 år, men jag hann aldrig att gå en språkkurs. Det är 7 mil dit och det hade jag ingen lust alls att åka före eller efter jobbet...så jag lärde mig språket genom dator och att lyssna på radio, läste allt jag fick ta på och att prata... som tur började jag jobba omedelbart och kvinnan jag jobbade med var lika pratsugen som jag ...det är mycket tid på nätterna, jag jobbar bara natt, så vi hann med mycket prat.... och det hände då det samma som Gislaved tjejen skrev...det går lättare och ofta snabbare att förklara nån nått på svenska än på tyska fast jag pratade då tyska hemma... fast jag vet att mäniskan jag just mötte pratar lika bra tyska som jag är det svenska som gäller...

:-winker
Hej på dig! Vad kul, att du svarade med och berättar om dina erfarenheter! =D

Det här problemet hade också haft min sambo! Han jobbade 10 timmar per dag och hann inte att delta i en sfi-kurs. Hans tur var även, att han hade svenska kollegor på sitt arbete och kunde förvärva några ord så. Men man märker, att det saknar kunskaper om grammatiken.

Då är jag nu nyfiken på! Hur löste du det här problemet med grammatiken?

Jag är så tacksam för mina kollegor, att de rättar mig om det handlar om ett viktigt fackord eller om det hade blivit helt krångligt på det svenska språket. En kollega körde ju samma sätt som man skulle köra hos barn: meningens upprepning på rätt sätt. Jag märkte det och tackade henne. Hon var lite lättad, att jag gärna tog emot detta. Ja, det finns olika sätt att lära sig ett språk =D

Ha det så roligt med!
:bowler:


Bild
Benutzeravatar
Grizzly2
Beiträge: 1345
Registriert: 20. März 2010 11:48
Wohnort: Norderstedt bei Hamburg
Hat sich bedankt: 155 Mal
Danksagung erhalten: 105 Mal
Kontaktdaten:

Re: Det kan bara bli krångligt att prata på tyska!

Beitrag von Grizzly2 »

Jag avundas alla som kan pratar och förstå en andra sprak som hans egna - jag kan bara orientera mig i olika sprakor, nu också i svensk. Men när jag pratar i Sverige med en Italienare i sin sprak (vanligen jag kan prata det som jag prata svensk), sedan bli det komplicerat, när allt i huvudet röras ihop - slutligen vi pratade engelsk varandra, det funkade. För engelsk har min hjärna tydligen en egen byrålåda.
Zuletzt geändert von Grizzly2 am 6. September 2015 00:16, insgesamt 3-mal geändert.


Die größte Sehenswürdigkeit, die es gibt, ist die Welt - sieh sie Dir an (Kurt Tucholsky)

Bild
Benutzeravatar
Faxälva
Beiträge: 260
Registriert: 10. Oktober 2007 16:06
Wohnort: Ångermanland
Hat sich bedankt: 5 Mal
Danksagung erhalten: 6 Mal

Re: Det kan bara bli krångligt att prata på tyska!

Beitrag von Faxälva »

Hej GislavedTjej,
problemet med grammatiken löste jag genom att jag bryr mig inte ... jag försökte bara lära mig så många ord som möjligt, resten ger sig med tiden... bara man lyssna hur dem pratar...


Tyck inte illa om att bli gammal, var glad att du fått chansen.
Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 3 Gäste