Übersetzungshilfe

Antworten
peggy
Beiträge: 7
Registriert: 10. September 2005 18:15
Wohnort: Langenfeld

Übersetzungshilfe

Beitrag von peggy »

Hallo !
Ich habe 2 Biografien von Musikern, die ich übersetzt haben müßte. Leider ist mein schwedisch nicht ausreichend... Da kamen vielleicht Texte raus !!!
Und da die Texte für die deutsche Homepage sein sollen, kann ich ja nicht einen Blödsinn schreiben. Kann mir jemand dabei helfen? Ich würde mich auch erkenntlich zeigen. Da meine Freundin letztes Jahr verstorben ist, habe ich jetzt keinen mehr der mir hin und wieder mal Texte übersetzt.
Freue mich schon auf eure Antworten.
Vielen Dank :-flagg
Peggy


Advertisement
Schwedisch bequem online von zu Hause aus lernen - klicke auf das Bild für weitere unverbindliche Informationen:



Tragetasche "Dalapferde" - für weitere Infos hier klicken:

Benutzeravatar
svenskan
Beiträge: 71
Registriert: 21. Juni 2008 21:02

Beitrag von svenskan »

stell doch die Texte mal rein oder versuch es bei Wikipedia: Oft haben die auch eine schwedische variante der deutschen Seite

http://de.wikipedia.org/wiki/Komponist

http://sv.wikipedia.org/wiki/Komposit%C3%B6r

Manchmal sind die Seiten recht dürftig, kommt sicher auf die konkreten Komponisten an:

z.B.
Beethoven auf deutsch

Beethoven auf schwedisch


peggy
Beiträge: 7
Registriert: 10. September 2005 18:15
Wohnort: Langenfeld

Beitrag von peggy »

Hej Svenskan,
vielen Dank für Deinen Tipp, leider habe ich nichts passendes gefunden. Ich nehme an das die Band www.lihm.se zu unbekannt ist. Ich stelle mal die Bio's rein !
Tack und schönes Wochenende
Peggy

LOLLO
Född och uppvuxen och troligtvis för alltid boende i Norrköping.
Började spela trummor 1966 i ett band som startade i skolan under namnet ”The Glooks.
Blev bl. A. Svenska minipop mästare 1967 vid en final på Soliden. 1969 gjordes popbandet om till ett dansband vid namn Dancemän. Dar blev han kvar till 1988 då han tröttnade på att vara en apa i en bur som skulle se glad ut varje kväll.
Det är inte lätt att vara orkesterledare, trumslagare, sångare, busschaufför
m. m. på en gång. Samma dag som uppsägningen var ett faktum så ringer Jörgen från Vikingarna och undrar om han vill börja hos dem. Ja tack men nej tack sa han, Lollo ville INTE sitta på någon mer scen just då. Det Jörgen ville ha hjälp med var turne produktion och ljudtekniker jobbet, så då tackade han ja till Vikingarna. Det blev senare vikariat både som sångare (istället för Christer, hur dum får man vara) och trummor då Anders var lite krasslig. Detta pågick fram till 1993 Vikingarna skulle ta ett sabbats år. Då Vikingarna gjorde sitt ”sista” framträdande i Arvika 2004 pratade Erik’s trumslagare Johan om att han behövde vikariat på några jobb och kollade om lust fanns. Naturligtvis blev svare JA. När nu Lennart skulle sluta kom frågan om lusten fanns kvar och det gjorde den kanske mer än förut. Det skall bli kul att komma ut på dansbanorna igen och hoppas att just DU kommer och dansar nån gång.

Sölve
All tog sin början 23.08.1952 Jag växte upp i Långban, i VärmlandSpelade gitarr i skolan, tyckte om att sjunga. Vi var några grabbar som träffades, o spelade o hade sköj. Mitt arbetsliv startade i Lesjöfors, som trversförare i ståkverket. Träffade där ett glatt gäng grabbar som spelade dansmusik. Jag fick följa med där som sångare, dom hette Fridens Liljor. Önskar att min mor o far hade fått varit med mej på färden. Dom dog tyvärr när jag var en ung grabb. Men jag hade musiken, o fick möjlighet att spela på heltid. Med ett band från Karlstad, som hette Tommy Bergs. Det blev ca. 5 års tunerande i vårt avlånga land Sluta där 1987, hade då flyttat till Karlskoga. Där jag fick jobb i Karlskoga församling. Där jag fortfarande jobbar o trivs. Träffade Erik Lihm o vi började spela tillsammans på duo ett antal år när han var ledig från Vikingarna. Så nu blev de dags igen, tackade ja, när Erik ringde mej o undrade om jag ville börja sjunga med hans band igen. Skar bli jätte roligt att få jobba med dessa dktiga musiker framöver. Jag har en dotter som heter Annah, och fyra underbara barnbarn. Jag har en kvinna i mitt liv som heter Catarina, som gör de lätt att leva och hennes två döttrar, de kan inte bli bättre...


Benutzeravatar
svenskan
Beiträge: 71
Registriert: 21. Juni 2008 21:02

Beitrag von svenskan »

peggy hat geschrieben:
LOLLO

Född och uppvuxen och troligtvis för alltid boende i Norrköping.
Började spela trummor 1966 i ett band som startade i skolan under namnet ”The Glooks. Blev bl. A. Svenska minipop mästare 1967 vid en final på Soliden. 1969 gjordes popbandet om till ett dansband vid namn Dancemän. Dar blev han kvar till 1988 då han tröttnade på att vara en apa i en bur som skulle se glad ut varje kväll.
Det är inte lätt att vara orkesterledare, trumslagare, sångare, busschaufför m. m. på en gång. Samma dag som uppsägningen var ett faktum så ringer Jörgen från Vikingarna och undrar om han vill börja hos dem. Ja tack men nej tack sa han, Lollo ville INTE sitta på någon mer scen just då. Det Jörgen ville ha hjälp med var turne produktion och ljudtekniker jobbet, så då tackade han ja till Vikingarna. Det blev senare vikariat både som sångare (istället för Christer, hur dum får man vara) och trummor då Anders var lite krasslig.
Detta pågick fram till 1993 Vikingarna skulle ta ett sabbats år. Då Vikingarna gjorde sitt ”sista” framträdande i Arvika 2004 pratade Erik’s trumslagare Johan om att han behövde vikariat på några jobb och kollade om lust fanns. Naturligtvis blev svaret JA. När nu Lennart skulle sluta kom frågan om lusten fanns kvar och det gjorde den kanske mer än förut. Det skall bli kul att komma ut på dansbanorna igen och hoppas att just DU kommer och dansar nån gång.

Sölve
All tog sin början 23.08.1952 Jag växte upp i Långban, i Värmland.Spelade gitarr i skolan, tyckte om att sjunga. Vi var några grabbar som träffades, o spelade o hade sköj. Mitt arbetsliv startade i Lesjöfors, som traversförare i stålverket.
Träffade där ett glatt gäng grabbar som spelade dansmusik. Jag fick följa med där som sångare, dom hette Fridens Liljor. Önskar att min mor o far hade fått varit med mej på färden. Dom dog tyvärr när jag var en ung grabb. Men jag hade musiken, o fick möjlighet att spela på heltid. Med ett band från Karlstad, som hette Tommy Bergs. Det blev ca. 5 års tunerande i vårt avlånga land Sluta där 1987, hade då flyttat till Karlskoga. Där jag fick jobb i Karlskoga församling. Där jag fortfarande jobbar o trivs.
Träffade Erik Lihm o vi började spela tillsammans på duo ett antal år när han var ledig från Vikingarna. Så nu blev de dags igen, tackade ja, när Erik ringde mej o undrade om jag ville börja sjunga med hans band igen. Skar bli jätte roligt att få jobba med dessa duktiga musiker framöver. Jag har en dotter som heter Annah, och fyra underbara barnbarn. Jag har en kvinna i mitt liv som heter Catarina, som gör det lätt att leva och hennes två döttrar, det kan inte bli bättre...



LOLLO
Geboren und aufgewachsen und vermutlich für immer in Norrköping wohnend. Begann 1966 in einer Schulband unter dem Namen "The Clooks" Schlagzeug zu spielen.Wurde unter anderem Minipop Meister 1967 in einem Finale in Soliden. 1969 wurde die Popband in eine Tanzband mit dem Namen "Dancemän" umgewandelt. Ihr blieb er bis 1988 treu, dann er wurde müde ein Affe in einem Käfig zu sein, der jeden Abend glücklich aussehen sollte. Es ist nicht leicht Orchesterleiter, Schlagzeuger, Sänger, Buschauffeur usw. auf einmal zu sein. Sobald sein Abschied/ Kündigung ein Fakt war rief Jörgen von den "Vikingarna" an und fragte ob er sich vorstellen könnte bei ihnen anzufangen. "Vielen Dank, Nein danke" sagte er. LOLLO wollte jetzt auf keiner Bühne mehr sitzen. Jörgen wollte Hilfe haben für die Turneproduktion und als Tontechniker, und diesen Job bei den "Vikingarna" nahm er dankend an. Es wurde später eine Vertretung als Sänger (an Stelle für Christer, wie dumm kann man sein) und als Schlagzeuger als Anders etwas kränklich war.
Das ging so bis 1993 als die "Vikingarna" ein Sabbat (Ruhe)-jahr einlegen wollten. Als die "Vikingarna" ihren "letzten" Auftritt in Arvika 2004 hatten sprach Erik´s Schlagzeuger Johann darüber das er eine Vertretung für mehrere Jobs suchte und ob es Interesse gab. Natürlich war die Antwort "JA". Als Lennart aufhören wollte kam die Frage , ob die Lust immer noch vorhanden war und das war sie vielleicht mehr als zuvor. Das könnte Cool sein wieder auf die Tanzböden zu kommen und zu hoffen dass genau DU kommst und irgendwann tanzt.

SÖLVE
Alles begann am 23.8.1952. Ich wuchs in Långban, in Värmland. sielte in der Schule Gitarre und möchte es zu singen. Wir waren einige Jungs die sich trafen und spielten und Spaß hatten. Mein Arbeitsleben begann ich als Gabelstaplerfahrer Lesjöfors Stahlwerk.
Traf eine Gruppe fröhlicher Jungs die Tansmusik spielten. Ich durfte als Sänger mitfahren, sie hießen "Friedens Lilien" Wünschte meine Mutter und mein Vater hatten mit dabei sein können, sie starben leider als ich ein junger Mann war Aber ich hatte die Musik und bekam die Möglichkeit Vollzeitmusiker zu werden. Mit einer Band von Karlstad die Tommy Bergs hieß. Das blieben fünf Jahre Tourneen durch unser langes Land. Machte Schliuß 1987 als ich nach Karlskoga umzog. Bekam dort Arbeit in der Karlskoga Gemeinde. Dort arbeite ich immer noch und fühle mich wohl.
Traf Erik Lihm und wir begannen einige Jahre lang zusammen als Duo zu spielen als er sich von den "Vikingarna" frei genommen hatte. So jetzt wurde es wieder Zeit, sagte dankend zu als Erik anrief und fragte, ob ich wieder mit seiner Band singen wollte. Würde lustig werden in Zukunft mit diesen guten Musikern zu arbeiten.
Ich habe eine Tochter Annah und vier wunderbare Enkelkinder. Ich habe eine Frau in meinem Leben: Catarina, die es leicht macht zu leben und ihre zwei Töchter, es kann nicht besser sein.


peggy
Beiträge: 7
Registriert: 10. September 2005 18:15
Wohnort: Langenfeld

Beitrag von peggy »

Hej Svenskan, :-flagge2
MENSCH.... DU BIST SUPERSCHNELL!!!! Du hast mir unheimlich geholfen. Wie kann ich Dir das wieder gutmachen ????? Und sag jetzt nicht "nee ist schon gut" ..... Ich hoffe das Du mir eine Mail sendest!!!!! BITTE!!!!!!!!
Ansonten lasse ich mir was einfallen. :elch:
Ganz, ganz lieben Dank und wir hören wieder voneinander.
Liebe Grüsse
Peggy :Flagge2:


Benutzeravatar
svenskan
Beiträge: 71
Registriert: 21. Juni 2008 21:02

Beitrag von svenskan »

Es macht mir Spaß und man erfährt nebenbei etwas neues...... :flagge3:


Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 1 Gast